Srpski tehnički list
франака. Друмови преко Симплона и преко Монтсениза коштали су сами 16.000.000 франака.
Друмови добијају опет огроман значај не само с војничког но и с трговинског гледишта. По францускам друмовимм и друмовима у земљама које су били Французи заузели јуре дилижански с поштом и путницима „до тад непознатом брзином. На сваких 25—30 километара запрега се мења и пошта јури даље. Тои јесте учинило да је Француска постала најмоћнија и | најбогатија земља на континенту. ;
Траса и горњи строј „друмова достижу у Франпуској савршенство јер на њиховом усавршавању раде енжењери научници, инжењери одличне спреме. На научна и практична испитивања односа при вучи
одаје се Мопт Рирше и други. Прибирају се подаци о утицају појединих фактора на вучуи брзину на отпоре при вучи на доброту друма и т. д. У Енглеској Меас-Адам и његови следбеници усавршавају горни строј.
Развитак друмова био је тако правилан и бујан да је било постављено начсло: „свако село треба да буде везано друмом.“
Из Француске пренесена је вештина грађ, друмова на све стране света. "
· Напоредо с развитком вештине грађења друмова развија се и вештина грађења добрих кола.
Ј.
Замена зида од ломљеног намена посним бетоном.
У многим нашим окрузима тешко је доћи до | доброг камена за зидање сбјеката, а транспортни "трошкови, сувим путем, са веће даљине чине да цена м% ломљеног камена порасте до 15—-16 динара. У таквим случајевима рационално је масивне зидове као што су нпр. код мостова комбиновати од ломљеног камена и посног бетона размере 1:4:8, ако у близини (на 2—3 км.) има доброг речног шљунка и песка. Тада треба само спољну облогу стубова 1 крила извести од дотераног ломљеног. камена прописујући да се при зидању у главном одржи комбинација дужњака и везача, а сву масу зида радити од бетона, једновремено са спољном облогом.
Изнећу ради упоређења две анализе цепа, Камена за зидање нема
које важе за околину Пожаревца. у близини већ се мора довозити из Топчидерских мај дана. Иста анализа важиће под сличним приликама
и за друга места у Србији. 1.) Зидање ломљеним каменом у малтеру од
фоман ц-мента смесе 1:2.6.
0,91 за моравског шљунка по 4,00 дин. 3:64 За израду од та 500 <<: Овега 25,20 дин.
2%/, на алат итљд. 5,04, Укупно 30,24 дин.
Као што се види добија се знатна уштеда од 7,20 динара по кубном метру, стабилност и трајашнест зида нису ни у колико смањени, а осим тога 06јекат се може извршити за: много краће време.
(Оваки комбиновани зидови са успехом су употребљени код многих железничких мостова у Русији, где је камен био скуп, с тога би се и код нас могли учинити покушаји у том правцу. Као што сам сазнао и предузимач пруге Обреновац— Ваљево, који је такође морао на велику даљину да транспортује камен сувим путем, чинио је предлоге нашој Железничкој Дирекцији да мостове израђује од бетона, остављајући Дирекцији да сама пропише размеру за справљање бетона. 2:
1,20 та камена по 15,00 дин. 18,00 дин. Овај ПИ А КЕН нрн вај предлог 116 кгр. цемента по 6,00 дин. Ооо Ред ; И Ма А ну 25 у ато што је врл 0,3! та% песка моравског по 4,00 дин. 1,24 , МАЊА 0] Р РАЧНР р 8 сом освештаних навика и правила. А можда Дирекза руке од 5 О ОТА АИ Бли ција Српских Државних Железница и поред најбоље Овега 31,20 дин. | воље да иде у корак са савршеним напретком у овом 205/, на алат, режију и зараду: 6,24, часу неће моћи ни мислити на новитете, јер сад, поед досадашње гломазне администрације, биће радна Укупно од 1' 37,44 дин. Пт РА МР РУМИ Р снага Дирекције ангажована још и огромним посло2.) Бетон у размери 1:4:8. вима услед администрације на српском и немачком је0,114 ша портланд. цемента = зику између Дирекције и странаца инжењера за ше148 кгр. по 10,00 дин. 14,80 дин. | фове секција. 0,44 5 песка по 4,00 дин. 6 а Д. Б.
' те у аи „ТИМ урне | .._- =