Srpski tehnički list

— 290 —

ако је установљен и добро уређен улични |1:250, а испод ње уздужни профил, где су

катастар. 6) Спивак површина којг запремају коловози и тротоари.

Свака добро уређена варошка општина има да се бринео одржавању у добром стању свију улица. На то се годишње издаје, или бар треба да се издаје, сразмерно грдан новац. За то потребне предрачуне; предрачуне за нове калдрме; извештаје о годишњем стању варошког земљишта; за састављање оп тинског извештаја који треба поднети општинском одбору или вишој власти о развитку саме вароши; све то биће лако, брзо и тачно на основи добро уређеног уличног катастра.

Овим смо укратко обележили циљ уличног катастра а сад да покажемо;

2). Како треба удевити улични катавтар.

Главна подлога за израду потребних уличних катастарских планова јесте варошки план регулације. Он је код наших варошких оп:тина махом израђен у размери 1:1000, понеки и у размери 1:500. Из тог плана могу се поједине уличне ситуације израдити у размери' 1:500 или 1:250. И то или обичним начином, или помоћу фотографије, ове планове треба умножити. Свака улица треба да буде нацртана на једном листу висине 21 см., а дужине колико дужина улице захтева.

Ови ће планови доцније служити и као прилози списку уличних површина (тротоара и коловоза.) |

Међутим се већ може приступити самом премеру целе ситуације у појединим улицама. — У ситуациони план треба да се унесе: Коловоз с означењем горњег строја улице; ако постоје и окна за канале; хидранти водовода; дрвета; улични фењери и све оно што је на улици стално; затим, ивично камење, тротоари и њихов горњи стројкао и скверови ако их има. Сем тога треба унети и висинске податке: 0 средини колосека; о окнима за канале; ивице тротоара (ивичног камења) као и висинске податке друге тротоарске ивице (до кућа); о степенима ако их има; о подрумским улазима; о праговима на кућним улазима; о подрумским прозорима и тд.

За све ово врло је важно да инжењер води добар ш јасан кроки.

Кад се прикупи овако тачан материјал приступа се изради планова. Планови се раде на листовима 100%Х 70 см. На таквом се листу има да уцрта ситуација у размери

а

дужине у размери 1:250 а висине престављене у размери 1:25, ито за сваку уличну страну посебице. У те планове и профиле треба унети и по положују и по висини сваку снимљену тачку.

Кад се то сврши, приступа се срачунавању површина за тротоаре ивично камење и коловоз, за баштенске построје и остало, али за сваку врсту горњег строја посебице. Ивичном камењу треба срачунати дужину за сваку врсту која је у улици употребљена; сем тога саставити списак свију уличних фењера и телеграфских стубова ако их има, и то опет по врстама; списак дрвета и тд.

У плановима, које смо прво поменули, и који су израђени у размери 1:500 или 1:250 простим прецртавањем из варошког

"регулационог плана, треба разним бојама и

цртама одвојити коловоз од тротоара и разне врсте горњег строја.

После свега овога саставља се списак површина, сређен по каквоћи горњег строја и по улицама, за тротоаре и коловозе. Ту ће бити означено колико је коловоза и у којим улицама израђено нљлр. од гранита, мелафира, асфалта, кречњака, макадама и т,д.; колико тротоара израђено од плоча, од пешчара од кречњака, гранита, цемента, цигаља и т.д; колико има дужних метара ивичног камења, колико дрвета, стубова и т,д. Површине баштенских построја такође треба унети у списак, па ма њихово одржавање и не падало на терет општине већ на терет приватних. Кад је све то свршено, онда се на основи свију планова и прикупљених података установи:

3). Баштинеска кљига

У ту се књигу уписује одмах свака промена, која се на улици изврши. Нарочит сталан чиновник води ту књигу и њему мора да се одмах саопшти све што се на улици предузима да ради.

На крају сваке године завршује се књига и добија ново стање свију површина, тротоара, коловоза и т. д. за нову годину.

4). Потребно огобље

Посао око израде уличног катастра треба поверити спремном геометру, који ће као старешина катастарског одељка имати још једног или два добра цртача. У већим варошима, наравно, биће потребно још више

| извежбаних геодета,