Srpski tehnički list

кји

"о употреби ситнијег камена, ако су налазили да је он неопходно пстребан.

На тај би се начин отклониле штетне последице којих се боји стручни одсек, али би се сем тога тиме учинила и правда према предузимачу, који не сме и не може бити одговоран за штетне последице које би се појавиле доцније услед недостатака што су их пројекти и начин извршења истих у себи носили, док је он према условима одговоран за све недостатке који се покажу у времену гарантовања. !

Ади чл, 8. општих услова за израде и нсбавке, као што се види, за измењен посао Захтева и другу цену што је са свим природно. Значи да се мора знати тачна количина посла израђена од друкчијег матегијала или друкчије но што је условима прописано. А

то опет значи да треба знати тачно колику

је количину камена употребио предузимач испод прописаних минималних мера и за сву ту количину он би имао добити другу цену.

А шта би наступило ако одбор неби усвојио мање димензије но што су условима прописане» Значи не признати предузимачу рад који је он извршио по упутству и налогу општинских органа, а то не би било право. Страдао би дакле онај, ко је најмање крив.

Но у напред знам да ће се рећи да моје тврђење није истинито и да није ни употребљаван _ ситнији камен, но што је условима прописано. Ма да сам у стању све своје наводе доказати, ипак ћу усвојити лак и претпоставку, да су се до сада сви прописи услова за- овај посао тачно примеЊивали и да је до сада употребљен само Камен прописатих димензија. Па шта онда следује» Ево шта: надзорни инжењер вели да је дневно убацивано просечно по 500 ме камена, ида ће целокупна количина трпанца изнети нешто преко 40000. му посао је

отпочет друге половине јула, а сада је већ

половина септембра. Нека је за то време од два месеца рађено само 45 дана, по одбитку празника, па ће бити 45 х 500 = 2250) ме. Значи да је половина трпанца већ убачена у воду без оних 10%,, чија ће отсутност изазвати штетне последице, а тек се сада тражи одобрење за оних спасоносних 109,

Ако је, дакле, како ја знам приман за сво време и ситнији намен,“) но што прописи дозвољавају, онда су прописи услова били гола форма, и надзорни су органи могли

преко њих и од сада као и до сада упо- |

требљавати и за остатак посла ситнији камен. Јер они су се огрешили о те прописе непри-

У) И он ће се примати и даље; сав ће се трпанац убацити, а одбор неће ни стићи да реши то питање.

ни за кога не може бити

мењујући их до сада као кад ихи у будуће не примењују; ако ли је пак како веле надЗорни органи, што није у ствари, до сада употребљаван камен по прописима, онда је Чудно да су они тек сада увидели потребу ситнијег камена, и да тек сада наглашују

штетне последице.

Зарад даљег излагања цитираћу неке чланове из услова за израду овог посла.

Чл. 27. специјалних и техничких услова :

„У вези чл. 6. ових услова изрично се напомиње да је сваки предузимач дужан, да при поднап ању понуде, под својим печатом поднесе мустре камена за поједине врсте радова. Који од предузимача овај захтев не испуни његова се понуда неће узимати у обзир.“ |

Чл. 28. истих услова:

Сваком лицитанту стоји до воље да за

камен трпанац поднесе понуду или са ком-

пактним кречњаком или са еруптивном стеном или за обе врсте. Ако жели да поднесе понуду за обе врсте камена, онда ће на обрасцу за понуду У дотичној рубрици стаВити две цене и то: 1) за кречњак и 2) за еруптивну стену.“

И чл. 18 истих услова:

„Квадери за горњу ивицу кеја, ивицу банкета, ка» и за басамаке морају бити од еруптивне стене по мустри.,....

Паслага, калдрма и сви тесаници морају бити искључиво од еруптивне....“

Требају ли прописи ових чланова коментараг Они су сами прецизни и јасни да сумње шта се њима хоће.

За сваку врсту камена везане су и одговарајуће цене. Сваки се је предузимач према својим околностима имао определити још пре лицитације, који ће камен за који посао при изради посла употребити, ставио је цене за тај камен, по којима га он може набавити и посао израдити,

У оферту је назначио који ће камен за који посао употребити и поднео је мустре од појединог камења.

Кад је посао уступљен једноме предузиМачу, он је дужан да посао изради не само по ценама које је у оферту понудио, него И Од материјала од кога је мустре поднео. Општина дакле, нема право тражити од дотичног предузимача да он посао ради од другог материјала већ само од онога од кога је мустру поднео, нити предузимач може посао радити другим материјалом сем онога од кога је мустре поднео. Измене се могу чинити само предвиђеним путем, али одобрене