Srpski tehnički list

БРОЈ. 37.

ГОД. ХТХ

У Београду 14 Септембра 1908. год.

СОРПОНИ

ТЕХНИЧНИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Мост преко Ибра код Краљева.

На два три километра пред Краљевом железничка траса просеца једну греду врло дубоким усеком. Готово непосредно из усска долази се до станице Краљева, која је постављена врло згодно близу вароши у једној пространој равници.

На пет километара од станице, идући поред друма који води од Краљева у КраГујевац, пруга иде готово паралелно друму и прелази га близу Камиџора мостом од 10м. распона чији су тумбаси данас већ озидани.

На неколико стотина метара од прелаза преко друма пројектован је мост од 30 мет. распона који има да послужи за протицање велике годе (инундациони мост) ана 200 метара даље пруга прелази преко Ибра мостом на два отвора сваки по 60 м. распона.

Одмах иза моста на десној обали Ибра настаје велики усек из кога ће бити до 24 000 куб. метара земље да се изнесе.

Тумбас на левој обали Ибра данас је већ озидан. Средњи стуб је далеко измакао изнад фундамената и изван средње воде и за кратко време биће и он довршен. Док је тумбас на десној обали Ибра тек отпочет,

Ископан је темељ и почиње се бетонирање Највеће тешкоће био је задао фундаменат тумбаса на левој обали Ибра. Ту се испод површине појавило најпре врло осипљиво земљиште прожмано водом а зитим чврст конгаомерат, који сс морао минама разбијати. За савлађивање воде морала се узети у помоћ центрифугална пумпа с локомобилом и једва је, после великих напора и многих новчаних жртава вода савладана и све доведено у ред. Извршено је фунди-

рање најпре бетоном а затим ломљеним каменом, На тако изведен фундаменат положен је слој тесаника (либаж), тај слој положен је само испод тумбасовог трупа а не и испод крила, што је по нашем мишљењу погрешно. Ми мислимо да је требало тај слој положити скроз поцелом фундаменту, те да се добије правилан распоред терета.

Остали део тумбаса изидан је мешовитим матерајалом. С лица су ћошници од тесаног трахита из оближњег мајдана у селу Сирчи и полутесаници (по дефиницији дирекције) а изнутра ломљен камен.

Међутим све су видне површине од притесаног камена То сам тако назвао с тога што дирекција такав рад рачуна као зидање ломљеним каменом, а предузеће мора у ствари сваки камен на видној површини да до-

| тесује у четврт не само обичним чекићем већ

и длетом (8ригелвеп), Испод квадера на којима ће лежати гвоздена конструкција положен је још један либажни слој, али опет са. мо онолико колико запрема труп стуба; слој овај није подишао и испод крила, Горњи део, парапет, сав је с лица од тесаног камена (по дирекцијски од полутесаника) и тесаних плоча.

И средњи стуб је при фундирању задао доста муке и жртава. И ту је истоветно земљиште. Али су биле и истоветне грешке.

Око темеља пројектована је и извршена оплата. Оплата је побијена на велику дужину без шипова те је платно било дугачко и лабилно. Земљиште га је повило и суљало. се испод талапа те засипало неколико пута раскопали фундаменат. Први бетонски слој положен је на чврст конгломерат. Над бетоном је ломљен камен у малтеру од портланд

| цемента а над овим цокл од тесаника. Теса.