Srpski tehnički list

— 434 —

Извршно тело свих решења окружне скупштине јесте ужи окружни одбор. Тело из три лица већином из три разна места. Састају се по потреби. Потребу објављује окружни секретар (деловођа). Деловођа је шеф канпеларије окружног одбор« и први претпостављеник свих чиновника самоуправног округа. Он се стара о раду у одбору припрема решења за одбор; потписујеу име одбора сва акта ит.д.

Деловођа може бити сваки, који има квалификације за среског начелника,

Према томе директор неког окружног завода или установе н. пр. директор окружних железница, треба, пргма горњем, да спрема за потпис акта некоме ко је свршио четири—пет разреда гимназије и до јуче био чиновник подређеног значаја.

Поред таквих нелагодности има још многих неодређености у закону о уређењу округа и срезова. Али то не треба да буни оне којима је рад пречи од многих формалности. Стога не треба лишити службе самоуправног окружног инжењера, јер скоро ни једно место инжењерско у Србији није у толикој мери погодно за развијање идеалних младићских ннжењерских планова и воље за рад као место самоуправног инжењера, нарочито још у окрузима који су у могућности, да се озбиљно позабаве својим техничким радовима.

ј пао:

Издување—Аизојазеп— цилиндера помоћу паре.

Износећи у следећим редовима непробитачне стране једне манипулације, која је познатв под именом | „2уПпдегацзћјазеп“, а која се у жељезничкој радионицм у Нишу практикује, намера нам је да на основи добивених података од Дирекција Немачких Жељезница, а и на основи факата, који се у пракси потврђују, поново овим скренемо пажњу надлежнима, како би се овој уобичајеној практици једном учинио крај: јер нам изгледа, да су се надлежни фактори оглушили о наше раније писање по овоме предмету.

Као што је познато цељ ове манипулације састоји се у прочишћавању парнинх канала, а сем тога у томе да се осујете злобне намере неких проблематичњих лица, која при затварању пароразводних сандука и цилиндара из освете убаце какав машински пре дмет на пр. навртку и томе подобно или какво парче гвожђа у исте, а у намери да се распрсну, пломе и покваре дотични делови машине, кад се 0 во стави у кретање. Ова се манипулација у глав. номе састоји у следећем: пре него што се у цилиндре уметну клипови са својим клипњачама и цилин-

дери потпуно затворе, нагло се пропушта пара са прописним напоном кроз потпуно затворене пароразведене сандуке, а отворене цилиндре директно у ваздух, у намери да жива сила паре истера све што је сувишно: у главној пароуводној цеви, пароразводним сандуцима, каналима и цилиндрима, при чему радници дотизне партије, која је оправку извршила, локомотиву помоћу нарочитих ћускија„сајсера“ — било напред или натраг полако крећу да би пароразводници отворили како предње, тако и задње канале за пропуст паре ка цилиндрима,

Ради лакшег оријевтисања узмимо један пример, који ће расветлити све мрачне стране горе поменуте манилулације. Нека је највећи дозвољени притисак р = 11 кгр. кв. см; дужина _ котла између цевних дувара != ~ 4300 мм; а пречник котла а = 1300 мм., то је онда пригисак Р, у аксијалном правцу цилиндричног дела котла.

Ра =] ђ, р. - 480.130.11 = ге 61500) нгр., а притисак Р, у радијалном правцу:

427 7 | = паду при 1392.0,78:11 == ге 145000 нгр.,

без обзира на водогрејне цеви, које смањују површину, на коју пара дејсгвује,. Притиску Р, придружује се још притисак Рз који влада на тавану пећи а од части и око њега на доњој карлици, односно но на горњем супротном делу огртача пећи. За наше па пр. брзовозне локомотиве бр. 101—118 износи овај приближно Рз — 2 360 000 кгр., према томе је целокупни притисак у ахсијалном правцу:

Р, + Ра = 915000 + 360000 = 975000 нгр.,

а одговара површини Е = «> 87636 кв. см.

При наглом отварању паре, што је пра „аус блазовању“ заиста случај и неопходно нужно, ако се хоће у свој потпуности ефекат постићи (јер; као“ што је познато, дејство живе силе паре завнси од масе и брзине, којом пара у секунли кроз дотични

у зенит А пресек пролази, јер је =) / смањују се нагло ови притисци. Ако се узме да се притисак смањује за р, == 0,25 атмјкв. см. што се може по кре

тањ манометрске игле констатовати, то у оном тренутку. у коме се је регулаторски разводник нагло. отворио, имамо у аксијалном правцу притисак.

Ра =[Р, + Ра Е. р, == 975000—88636'0,25 =

= е» 953000 нгр., а у осталом тренутку у радијалном правцу притисак Ре на предњи цевни дувар у димњачи: да л | | Рре= је Рајн мрнее 145000—130% 0.78.0,25 = = с 142000 кгр.,