Srpski tehnički list

770 =

"наслеђа. Тамо просто избрисан из списка људи, а овамо, код нас, непрестано сматран као странац.

Он је много радио. Најпре као инжењер

у округу Смедеревском израдио је пројекат

за кеј Суедеревски, који је и извршен, а затим, као инжењер железнички, радио је при извршењу наше главне пруге, и ту је пробавио све своје службовање. Он је био међу оном десеторицом. који су припремили потребне податке, којима се ладашња ради“ кална влада послужила, да узме железнице у државне руке. Па и ако серадикална партија поноси тим својим успехом, опет је пок. Пера у својим. најбољим годинама шетао по Београду као беспослен пензионар

Ударе, које је претрпео у служби, није могао преболети ни његов весео крактер, ни његова духовитост, позната свима нараштајима железничара за ово 95 година, Он је клонуо, срце му је препукло од бола за увређеним поносом. Са тим је болом отишао и у гроб.

Ми другови покојног Пере од срца о плакујемо и његов зао удес и велики губитак. Његова домовина Србија има да жали за вредним, савесним и искусним службенилом, каквих нема сувише у државној служ"би. Породица неће моћи прежалити доброг

домаћина,

који је умео све своје бриге да остави пред прагом свога дома и да ведра лица, и духовитим хумором унесе у свој дом срећу и задовољство.

Бог му дао рајско насеље „гдје же њест бољезан ни печал ни воздиханије, но жи-

зањ зесконачнаја.“

Ј.

[7

Хеншлове и Голдшмитове

локомотиве за узан колосек, бр. 363 — 375

Пише Милан Гргбенаровић, диплом машински инжењер.

Мислимо да нећемо претеривати ако кажемо да су многим поштованим читаоцима Техничког Листа још у свежој успомени белешке о пробама нових локомотива за узан колосек, које су прошле године излазиле како у листу „Штампа“ тако им у другим новинама. Јављало се како Голдшмитове · локомотиве, које носе бројеве 369—8375, не ваљају

и како пробе са њима показују негативне резулта-

те: те је комисија, која је са њима вршила пробе, одбила пријем истих. Даље је писато. како (се голдшмитове локомотиве заривају у јен-

дек и тд. На сва та писања не бисмо се освртали, јер смо држали да ће надлежни, као компетентни, дати обавештења по овоме предмету. Али кад је Срп. Технички Лист у једном свом броју учинио прекор машинским инжењерима-што о горенаведеним машинама ништа не пишу, овај је прекор коснуо писца ових редака веома непријатно, те се решио да тај прекор скине са себе.

Писцу ових редака лакше је сада да изнесе све махне горе означених локомотива: јер му је срећа у толико ишла на руку, што је имао част да буде одређен за члана комисије за колаудовање Хеншлових локомотива, које носе бројеве 363—368 а према којима су са малим изменама поручене, у Голдшмитовој фабрици, локомотиве за узан колосек: како за потребе железничке дирекције, тако и за потребе управа окружних железница, те је био у могућности да дође у тешњи додир са овим локомотивама, да их добро прбучи и да своја констатовања изложи у Техничком Мисту.

Пре него што пређемо на саму ствар, нека нам је дозвољен следећи кратак увод, који ће послужити за бољу оријентацију оним поштованим читаоцима, којима локомотиве нису главно стручно занимање.

Ло«омотиве обичне конструкције, које су одређене за нормалан саобраћај, могу се као што је познато на врло разне гачине класификовати и више или мање систематски груписати. Подела или груписање односно разликовање, разних конструкција локомотива може бити или 1) Према саобраћајном позиву или 2.) према самој конструкцији локомотива ; те се према томе и разликују: локомотиве за брзе, путничке, мешовите и теретне возове; даље, локомотиве за савлађивање јаких успона — Дећлтозђаћпеп — и локомотиве за маневрисање, исто се тако могу разликовати: локомотиве са спољним или са унутарњим цилиндрима, са спољним или унутарњим главним носачима, локо мотиве са 2, 3, 4 или више осовина, односно са 4, 6, 8 или више точкова: затим локомотиве са подупртим или неподупртим усправним котлом и димњаком. Сем тога према броју везаних — куплованих -— осовина разликују се:

2 2 2 3 3 3 4 07 3' 4' 3 4 54 локомотиве, при чему бројитељ казује број везаних осовина, а именитељ број свију осовина, укупно узев. Невезане осовине зову се слободне или подупирачке осовине. Нелосредно позади брзовозне, путничке, мешовите и теретне локомотиве обично се налазе кола за гориво и воду, која се, као што је познато, зову „тендерг“

— и роде

сред Мин

па

о