Srpski tehnički list
- - 166 —
Чим буде зајам остварен, први ће посао бити да се доврши канализација Београда. А уз то иде као неминовно и велико проширење водовода.
Није нам познато докле је технички биро доспео с пројектом за проширење. Можда ће ово надлежне побудити да нас бару главним цртама о томе обавесте. Али свакојако се морало мислити на снабдевање водоми оног дела Београда, који данас и до сад и поред водовода оскудева у води. То су крајеви Београда што леже на великој висини. У тим крајевима вода кроз славине једва цури на првом спрату над призмљем. Под таквим околностима не може бити ни помена о рационалном спирању канала.
Београд се мора поделити бар у две водоводне зоне, како у доњој не би био сувише висок притисак воде у цевима.
За високу зону, како чујемо пројектује се резервоар на брду близу смедеревског друма, или на Бањици.
И ако би нам се могло рећи да је то природно и рационално решење, ми мислимо ипак да би можда с извесних разлога могло бити рационално и друго. Могли бисмо проучити упоредно и пројекат, по коме би се имала подићи кула за уздигнут резервоар. И ми мислимо да би таква кула постављена на месту, где се деле живи становници Београда од оних који су се опростили свију мука и невоља, да би таква кула, служила и као украс и као симбол.
Кула би се могла израдити као што су грађене некадашње куле витезова, као величанствена капија која би завршавала рецимо и онако дугачак булевар, улицу Краља Александра на Марвеном тргу.
(Са сразмерно скромним срествима могла би се подићи таква кула од ташмајданског или њему сличног јефтиног камена, слично како су зидане старе сад већ порушене џамије. Наше би архитекте могле да окушају своје таленте и уобразиљу да нам створе у нашем стилу леп објекат, који би тад био маркантан и карактеристичан објекат за Београд, У кулу би се могло сместити много штошта што је потребно за експлоатацију марвеног тржишта као и за сам водовод. Јер, та би кула по скромном рачуну морала бити висока између 40 и 60 метара, па би према томе морала добити и широко постоље за резервоаре. а с тога још ширу основицу. Просторије би било доста за многа одељења. На кулу би се пењало лифтовима, које би терала снага воде под притиском.
Сем тога са платформе на врху куле био би величанствен поглед на цео Београд. То би, лако може бити, била привлачна тачка за многе посетиоце Београда, нека врс:а Ајфелове куле у минијатури, и ко зна да ли се не би унеколико исплатила приходом који би се прибирао од посетилаца. |
Мислимо свакојако, да ова замисао није сасвим за одбацивање и да би вредно било мало се њоме позабавити.
То би можда био једен објекат за улепшавање Београда.
О другом
проговорићемо броју
у идућем ђ
Члановима Удружења.
Да бал чланови Удружења могли узети учешћа на овогодишњем главном скупу као и на пројектованој екскурзији Београд – Софија — Цариград, Управа се обратила за потребна осуства за чланове Удружења и извештава чланове дл су г. г, Ми нистри : Грађевина, Народне Привреде, Војни и г. председник Општине Београдске изволели одобрити подручним члановима нашег Удружења тражена осуство и то:
1. Онима, који ће учествовати само на главном скупу по (3) три дана без путовања, а
0.) онима, који ће учествовати на скупу и на екскурзији по (8) осам дана, такође без путовања до Београда и повратка кућама,
Господин Министар Грађевина изволео је 0сим тога одобрити бесплатан подвоз железницом за све чланове Удружења и њихове породице, како за скуп тако и за екскурзију. Ова повластица ва жи од 8. до 20 јуна закључно.
Најзад, Управа је тражила повлашћене карте за Чланове Удружења за долазак на главни скуп и од бродарских друштава, и она су, како Српско тако и Дунавско Бродарско Друштво дозволили вожњу на лађама у пола цене. Ова повластица важи од 1 до 25-ог јуна закључно.
Чланови који ће лађама путовати, добиће према својим пријавама, од Управе Удружења нарочите легимитације на основу којих ће им дотичне бродарске полазне агенције издавати целе карте прве класе, које ће агенција жигосати само с једне стране, а на полеђини удариће влажан станични жиг, пошто ће те карте важити и за повратак. У Београду, при силаску с брода, те им се карте неће одузимати, већ ће их у повратку поднети Београдској агенцији, ради жиговине с друге стране.
УПРАВА