Srpski tehnički list
БРОЈ 34.
У Београду Недеља 22. Августа 1910. г.
ГОД: ХХГ.
СРПСНИ
ТЕХНИЧЋИ ЛИС!
ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА
САДРЖАЈ: Развиће парних локомотива и кола код железница наставак од Ј. стр. 253. Железнице на целој земљи крајем 1908 г.
пише Ј. Јирачек стр. 254. Грађевинарске вести.
Грађевинска Књига (свршетак) израдио Милош Стефановић инжењер стр. 255. Вести: Преглед понуђених цена за мост преко Колубаре у Ваљеву стр, 256.
Развиће парних локомотива и кола | снагу него ли обичне локомотиве код којих
код жепезница.
= наставак -—
Главна тежња конструктера локомотива непрестано је била управљена на то, да се што већма смањи потрошак паре на сати коњску снагу.
(С почетка су покушали да примене кондензацију и код локомотива, као што је примењена код сталних машина и машина на лађама. Али су ове покушаје морали убрзо напустити, јер би тендер имао да носи собом огромну количину воде за конденовање (око
25 килограма на ! килограм паре). Затим су |
испитивали да ли се зарад уштеде на простору не би и код локомотива могли употре бити котлови од цеви кроз које циркулише вода а јара облива цеви с поља.( МаззегоћгепКеззеђ. Па се и та мисао морала напустити, с тога, што је за наливање таквих котлова неминовно потребна нарочита мека вода без талога. А овај се услов не може испунити на железницама.
Код локомотива обичне конструкције, обе су парне машине сваки за себе потпуно независно извршене и ту пара непосредно из котла врши рад у једном цилиндру па па одатле излази под притиском у ваздух. Сва снага паре у том случају није искоришћена. Зато је сад велики корак унапред постигнут конструкцијом компаунд машина на локомотивама. Код ових пара, пошто је извршила рад у једном цилиндру прелази у други, те оне зато троше мање паре на сат и коњску
| цилиндре: цилиндре за пару високог 'и цилиндре за пару ниског напона Зато су
' пара ради самоу једном цилиндру.
Систем компаунд машина такав је да се цилиндри не могу поставити симетрично као код обичних јер компаунд машине имају неједнаке напона
и у Америци а и у Европи конструјисали компаунд машине са четири цилиндра: два високог напона и два ниског напонаи у том случају могу да се поставе симетрично према дужној оси локомотиве. Али у том случају опет је веза цеви за пару врло збркана и тешка. Оно дакле што се добило симетријом, дакле мирније кретање локомотиве, плаћа се прилично скупо компликовањем машине Свакојакс је повећавањем парног котла и парних цилиндара повећања снага локомотиве од 800 на 1200 коњских снага. Међутим један се део те снаге губи услед повећања сопственог отпора локомотиве.
Код свију досад изложених система локомотива, производи се у парним котловима влажна пара Према температури таква пара има извесну количине везане топлоте. Ако се смањи температура паре, онда се зноје цилиндри, т. ] вода се таложи, напон паре спада и тиме губи ефекат. Ови се губитци на ефекту могу да смање или готово и потпуно сузбију ако се пара „прегреје.“ Већ је одавна било познато колику корист даје јако прегрејана пара и у малинству прегрејана пара је на разне начине искоришћења.
(наставиће се)