Srpski tehnički list

— 299 -

при најнепогоднијем времену може вршити, онда је очигледно, да за ову искључиво шумску железницу, има преимућство висећа же-

лезница.

Авг. 1910 ИЛИЋ инжењ.

Рачунање трајања вожње на прузи МладеноВац — Аранђеловац — по Вортеоу,

За рачунање трајања вожње између станица мора бити дата основна брзина са којом се вози на хоризонталној правој прузи. Ова брзина служи као основа за рачунање трајања вожње где су поред хоризонталне праве још и нагиби — (успони, падови и кривине). Трајање вожње за хоризон. праву пругу добија се, кад се стварна дужина пруге подели са основном брзином, или, изражено у ми-

нутима

Бол у

На успонима и кривинама отпори су у возу много већи но на хоризонтал. правој прузи, с тога се на таквим местима не може возити са основном већ са смањеном брзином, У колико су отпори на успонима и кривинама већи у толико ће се више и брзина смањивати, односно трајање вожње биће дуже, у толико ће и стварна дужина пруге бити еквивалентна већој саобраћајној дужини. Саобраћајна дужина пак је она дужина праве хоризонталне пруге, која се дужина прелази са оснсвном брзином за исшо време за које се време прелази пруга на успонима и кривинама са одговарајућом мањом брзином. Трајање вожње на прузи са нагибима и кривинама добија се делењем саобраћајне дужине са основном брзином.

За преставу саобраћајне дужине употребљена је Вогпез-ова метода, која се оснива на вучној снази локомотиве а за исту потребно је предходно одредити додатке за јединицу дужине, који одговарају разним успонима и кривинама. Ови додатци умножени са стварном дужином извесног дела пруге, а тај производ сабран са стварном дужином истог дела пруге дају саобраћајну дужину. Ако је! стварна дужина, а [/' саобраћајна, онда је 1/ = [+ 1.5==7, (1 + 5) где је 5 додатак за дужину.

Од тачке 0 (слика 1) пренета је дужина

2

О АЕ реше ваја Уо

1006 (по Ртапк-у)

где је Му отпор при кретању у кгр. за једну тону брута а за основну брзину М,. На управној ОВ пре-

пет је сразмери број за додатак дужине у '/,, тако да сваком броју з=ОВ одговара друга возна брзина

М,

Ман 1+ 5

' , Беја ~ граф рт = Х а а ес. %

А бо

ба.

овој пак брзини одговара и други отпор

МОЛЕ Јао црном 1000 Кад се на тај начин одреди извесан број тачака С, добија се линија А С, која одговара отпорима у за разне додатке, односно за разне брзине, Отпор му за хсризонталну праву пругу раван је вучној снази 2) за једну тону брута О или 5, с

Ме == 20 ==

Ову вучну снагу 2, мора локомотива, при укупној вучној снали 2, да произведе за кретање воза од тежине (. Исто тако ће локомотива за брзину УМ, која одговара додатку 5, произвести укупну вучну снагу 2, односно за ! тону брута

7, Ур УН ЕЦ А а из ових двеју последњих једначина постоји однос У 20 2

| Пошто се за познате брзине УМ, и У могу израчу-

нати одговарајуће вучне снаге 2, и 7, [за следеће израчунавање вучне снаге употребљена је емпирична формула од Зђоде,

1 = 27 (1+ 5) х У нхвех 88.5 30 ( По занати л )

где је: Н укупна грејна површина котла,