Srpski tehnički list

— 381 —

њ — ра 2,ММЕ | ра — рх 2.М"

Акко че р једначиру 15) унесу следеће прочечне вредности :

15.)

к “.

У а

излази да је:

енд:

Ра рх што ће рећи: да вакум у димњачи износи према предњим претпоставкама 124,05-ти део од натпритиска израђене паре при излазу из главне дуваљке, што је и Кларк при својим опитима потврдио.

= Наставиће се —

ПАРИСКЕ ПОДЗЕМНИ ЖЕЛВОНИЦЕ.:

— Наставак —

Железнички мост је постављен на ред стубова по средини доњег моста. Те је тако и овде постао у неку руку двоспратни мост.

На месту где долази мост подељена је река Сена једним острвом (Је дЧез Сугпез) у два рукава: један је широк око 102 метара, други 81 метар. Према томе место једног моста има два. За одредбу конструктивне висине моста упливисали су ови моменти: висински положај линија код Раззу и СтепеЏе а поред тога и најпотребнија висина доњег моста изнад велике воде, потребна за пролаз бродова. Висина према томе износи 16 метара изнад нивоа реке Сене. Због економских разлога поред обалних стубова подигнута су у сваком рукаву по два средња стуба. За пролаз бродова по средини реке чист размак средњих стубова износи 54 м, у главнома 42 м. у споредном рукаву реке. Израда моста дата је јавном лицитацијом. При том је главни услов био брзо довршење; како се не би с пругом, која је отпочета још у пролеће 1902 године, много задоцнило услед конструкције моста.

Пројекат награђен првом наградом намењен извршењу предвиђа за извршење 2", године, Мост преставља два Герберова носача. Средњи отвори су 54 односно 42 м. а отвори с једне и друге стране имају 25 до 30 м. распона. Оба су крака спојена носачима 12 и 9 м. распона. Оба су моста везана на острву Ле дез Стрпез једним стубом који је широк 28,5 м.

Овај је мост спојен са станицом у Разву 87,8 м. дугачком пругом изнад улице. Ова пруга има 5 поља. Ова деоница није истоветна с осталим деоницама надуличних пруга. Са станипом ОтепеПе везан је мост надуличном пругом 86,25 м, дугом која

има свега два поља; ова је деоница такође особене конструкције. Мост је од обале до обале. дугачак 236,4 м. Патос моста је израђен од лима на роштиљу од гвоздених греда и широк је 7,30м. између гелендера. Редови стубова што носе железничке колосеке размакнути су један од других 44М.

Горњи појас главних носача је прав а доњи је извијен по параболама.

Како краци моста прелазе преко ослонаца на средњим стубовима, интересантан је начин којим је распоређен сопствени терет моста, тако, како да се постиже сигурност конструкције у случају оптерећења средњег поља а да се мост не издигне са ослонаца на обалним стубовима. Код огромног моста сличне конструкције Рић ој Ропћ за тај циљ уметнути су у крацима моста нарочита оптерећења.

Овде је то постигнуто распоредом самог горњег строја и његових конструктивних делова. То се овде могло постићи с тога што су распони сразмерно мали у сравњењу с распонима горе поменутог великог моста.

Патос друмског моста је од дрвених трупаца

' на бетонској подлози. Пешачке су стазе од асфал-

та па бетонској подлози,

Обални и речни стубови фундирани су помоћу кесона пиневматички.

Основа је од бетона 8,5 м. ширине а лежи на 15,3 м. испод површине воде. Велики стуб на острву фундиран је на 2,00м. дебелом бетону. Бетон је још ојачан шиповима.

Гвоздена конструкција деонице састављена из мостова и надуличних конструкција, дугачка 410,44 између обеју подземних станица стала је око 1 500 000 динара. А укупни трошкови око фундиања, зидања и гвожђарије близу 3750 000 динара.

Ј

Мак Кинлијев мост У Сен Лују:

„Пег Еђепћац“ донео је укратко опис једног типског представника Американске форме и конструкције, — Мак Кинлијевог гвозденог моста, који је саграђен преко Мисисипе у Сен Лују. Мост је укупно дугачак 770 м. а поред тога има навозне вијадуктс око 930 м. дужине. Мост има са крајева 5 мањих отвора са коловозом на горњем појасу, укупне дужине 290 м. и три средња отвора од по 158 м. распона. Ово су РгаЊови носачи с коловозом на доњем појасу и са лучним горњим

' појасом. Имају 9 поља подељених споредним ко-

сницима у ситнија поља.

Главни носачи су на размаку 9,00м. и с унутарње стране носе два жељезничка колосека на дрвеним праговима, а с поља „на попречним у облику