Srpski tehnički list

БРОЈ 29.

У Београду Недеља 17 Јула 1911. т.

ГОД. ХУХП

СРПСКИ

ТЕХНИЧКИ ЛИ(!

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

САДРЖАЈ Ојачани бетон (Свршетак) стр, 288. Услови за ново калдрмисање Београда стр. 286. Словенска Књижевност: Чешка Руска. стр. 268. Вести Личне вести. Грађевинске вести стр. 264,

ОЈАЧАНИ БЕТОН

(Свршетак)

Носачи овако изведени с Каћп-овом арматуром у сваком су погледу теоријски практичније конструјисани. То у осталом и опити потврђују. С Каћп-овом арматуром израђен па преоптерећен носач ломи се у средини, и то тако, да се у исти мах и главна гвоздена арматура покида. Овакав прелом јеи теоријски правилан и наступа услед пренапрегнутости од главних напрезања (види сл.9.) а не услед трансверзалних сила, које су највеће у близини ослонаца како то бива код обично армираних носача Сем тога, кад се носач

нарочито ако се рачуном уверимо, да је искоришћена и отпорна моћ бетона и гвожђа. Такве су конструкције најекономичније. Рачунски изражено имамо у првом случају сигурност 2 а у другом сигурност 4.

Чињени су покушаји у Висконзину у Америци с готовим носачима армираним по систему Каћп-овом и по обичном систему с лабавим узенгијама, па је нађено увек, да се Каћп-ови носачи ломе услед кидања главне арматуре а обично армирани носачи ломе се услед извлачења узенгија и ако су за главну арматуру употребљена гвожђа по величини истог пресека.

Резултати тих покушаја могу се свести

на ово:

преломи услед трансверзалних сила, онда то бива магновено и с незнатним истезањем. Кад се пак носач преломи правилно, услед главних напрезања, онда сејавља најпре врло знатно истезање и повијање па тек онда прекид арматуре и слом. У последњем случају, у случају дакле да се и арматура кида, сигурни смо, да смо гвожђе рационално употребили;

Каћп-овим гвожђима армирани носачи | носе 33'Љ'/, више но носачи армирани по обичном систему помоћу округлих шипака и · узенгија. Кад се пера Каћп-ових гвожђа косо | »звију, онда носе носачи тако армирани 409 "више но обични.

Напрезање Каћп-овог гвожђа износи | 80% од напрезања до границе ломљења. Код