Srpski tehnički list

БРОЈ 51 и 52

У Београду Недеља 25 Децембра 1911. г.

ГОД. ХХ

ТЕ

СРПСКИ

%

(ДНИ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

САДРЖАЈ: Улепшавање Београда од П. и Ј. стр. 499— Мислио настави ио испитима на политехникама, свршетак Саопштио Ј стр. 501 — Служба у Инжењерији. Одговор Г, Зтотипда-у од Ал. Ж Јотића Ф!р!. !пр. стр 504— Фотографија у боји на артији саопштио Ј стр.507— Радиумова енергија земље и старост земље. Саопштио Ј. стр.509 Благајникова пошта. Члановима Удружења Месни скуп, Члановим Удружења стр. 510.—

Упепшавање Београда.

Одбор општине наше престолнице, жељан да остави трајноги видног трага свог рада око унапређења Београда, примио је и поднео је г. Министру Грађевина на одоборење један пројекат за проширење и регулацију прилаза ка железничкој станици.

Жао нам је што нам ни време а ни материјална средсгва не допуштају, да тај пројекат штампамо и приложимо овом чланку, у ком би случају био излишан опис пројакта. Овако ћемо морати морити читаоце и описом, како би добили колико толико јасну слику о свему.

Нека читаоци представе себи ситуацију наше железничке станице с оне стране где су Хотели Петроград и Софија: ограничену с лева магацином за брзовозну робу, а с десна радионицом за тесање рипањског гранита. Нека забоду шестар у средину те линије и нека опишу полукруг, који безобзирце пресеца све поменуте грађевине заједно с холелом Солуном, Петроградом, Софијом и осталим парцелама. Затим нека ковцентрично повуку кругове, који ће одвајати тротоаре, два колска пролаза по 9 т ширине и бити завршени улицом паралелном са станицом.

Ове ће кругове пресецати правци постојећих улица, чији ће се тротоари повијати по конвексним луцима. Још треба да замисле да се просеца директна улица ка Тетову по истом принципу.

Пред самом станичном зградом нека 3амисле трамвајску станицу, која се рачва ка

Академији (постојећа), ка згради Београдске Задруге (постојећа) и ка обали (Саве нова (где је некад била стара траса) и ка млину „Захарија.“

Између предпоследње две пруге остаје један клис,

Тако ће добити читаоци главну идеју решења из које ће лако увидети, да ће пред станичном зградом, идупи од Војне Академије наићи најпре на два сквера који имају облик криве кобасице; затим два сквера, који имају облик затупљених троуглова и по једну конвексну лучну страну; а пред самом станичном зградом, постају за трамваје са повратницом (5ршећге) и одговарајући број високих гвоздених бандера за жице, са сплетом жица над шинама трамвајским.

Онај клис с друге стране имао би делом бити сквер а делом изидан.

То је слика.

Ми смо у низу чланака у нашем листу пледирали за то, да с> украшавање Београда не ради на парче и пре но што се добије потпун катастарски план; пре но што се реше питања о саобраћајној вези: Теразија са Савским крајем и с Дунавским. Ми смо наговестили били општинском одбору да ће бити штур резултат конкурса за улепшање „Теразија“ без тих претходних послова. И ми се нисмо преварили и ако је украшавање Теразија сразмерно заокругљен и независан задатак. Велимо сразмерно у погледу на оваква пројектовања на парче по другим крајевима.

Па ипак је општински одбор и по други пут покушао рад на парче и добио: место целих ципела, крпеж. Ми се при том не чу-