Student

PISMO IZ LONDONA

Jesi li hrišćanin? (Od našeg stalnog dopisnika)

Ogromna plaka'ta ргеко ćitavog zida crkve sv. Tomasa u Rldžent Stritu samom centru Lonđona bola je oči prolaznicima ćitavih deset dana. Ako je svrha ove reklame bila da ispunl salu osam puta, sasvim Je sigurno da je postignuta. Covek koji Je rođen da bude kralj nije niko drugi nego lićno Isus. Drama koja se zove »Covek koji Je rođen da buđe kralj« nlje ni manje ni više nego Hristov život. Autor drame Dorothy Layers je dobro poznata svim čitaocima misterioznih i kriminalnih romana: ličnost veoma podesna za ovakvu vrstu posla. Znači, sve je u savršenom redu. Bolje se ne može poželiti. Pozornica u samoj crkvi sv. Tomasa, neposredno ispred oltara. kao u dobro, staro doba mlrakula i moraliteta bolja od našeg ako ni zbog čeg drugog. ono zbog toga što Je starije 1 zbog tog hronološki bližeg Džezusu iz Nazareta. Možda Je publlka malo drukčija nego u XVII veku. Ako bi hteli da Je okarakterišemo modernim terminom rekli bi đa pripada vrio bogatom sloju IJudi. Crkva sv. Tomasa Je stara. prilično rulnirana, boja koja preovladava je tipično engleska: bezbojna. I u takvoj kutijl ukrašenoj đosadnom ornamentikom za koju Je najbolje reći da Je crkvena, stotine dre čavih boja žensklh haljlna obavijpnih mestimičnom zelenom svetlošću 1 svetim plesnivim mlrisom crkve. Cltav đobro smišljeni konglomerat čeka da viđi Isusa glavom. Možda će kasnije đa im bude 1 dosadno; možda će da Izađu 1 sa pola pretstave. smatrajući (sasvim ispravno) da su Izvršili dužnost bogatih prema crkvl plativši relativno visoku cenu ođ pet šllinga (možđa Je neko na kasi dao i đeset možda i više 1 sve se to zna) 1 da sada nema više razloga da sede na svojim skupim mestima kada su pokazali Jednom tako prikiađnom prilikom, kakva Je Uskrs, da su se setili gospoda boga. Ostali deo publike su mame tate, poznanici glumaca i onl koji su đošll videvši plakatu. oblčni smrtnicl па mestima od Jeđnog šlllnga 1 šest pensa: kao Sto vidlte u crkvi sv. Tomasa vlada apsolutni red. TaCno se zna da Je mesto ođ deset šilinga mnogo bliže Isusu, oltaru i bogu, nego ono od Jednog šilinga i Sest pensa. I na kraju se gasi svetlo. Jedan zrak proseca tamu 1 pada na glavu visokog plavog mladića уеота lepog, muževnog u običnim radnlčkim pantalonama 1 beloj košulji. Okolo Je u gruplcama raspoređeno dvanaest mladića skromno obučenlh u obične pantalone. vindjake, džempere. To su đvanaest apostola. Prvi mlađlć koji se pojavio na pozomicl, gotovo besprekoran, Je Isus. Kasnije će đa se ispostavl da Isus malo šuška kada govorl. ali ne verujem da Je to smetalo blagonaklonoj publtcl. Sama drama Je napravljena veoma vešto, izuzev upađljlve fragmentarnosti izraza koja nikako nlje mogla da se izbegne. S obzirom na karakter materije i događaja koje obrađuje, može se reći đa je delo »Covek kojl je rođen da bude kralj« artistlćki besprekorno. Prlmema đlnamlka u \rećem činu. veoma duhovlti (samo ponekad 1 Jevtlnl) komlčni đljalozi apostola, odlična gluma

Hrista 1 Bruta čine da pretstave u sv. Tomasu imaju publilcu kao 1 ша koja dobra moderna drama. Svl glumci su iz centra za prlkazlvanje pozorišnlh komada sa crkvenom sadržinom. Nljedan preko £5 godina i po svemu sudećl ndmalo verskl raitucani, kao Sto bismo mogh da očekujemo. Na pauzi između drugog 1 trećeg Cina, stajao sam ispred crkve i pušio. Budući đa improvizlrana pozornica nlje mogla da omogući skrlveno izlaženje glumaca, onl su posle svakog ćina pre'rćavall oko crkve na druga vrata. Zahvaljujući tome, blo sam prisutan ovakvoj scenl; Hristos Je irašao na ulicu 1 uputio se prema đruglm vratlma. Odmah za njim je istrčala јако našminkana devojka (blla Je razvodnlca u sall) 1 viknula Hristosu: Zivotinjo, zaboravio si kaput. DođavOla. šta bl гекао stari đa sam izašao ovako! Nema veze, Ima neko ko mlsli na “:ebe. Hrlstos se blago nasmešio, cmoknuo razvodnicu 1 Istrčao na scanu. Teško je poverovati da glumcl iz religioznih pobuđa ućestvuju u radu ovog, svakog pošiovanja dostojnog udruženja. Ja mlslim (a posle razgovora sa Brutom još više verujem u to) đa ih rukovode istl razlozi kao 1 neke naše mladiće 1 đevojke u kultumo umetničkim društvima. Naime, stvamo je »great fin« đavali pretstave, imatl probe, piti čaj posle njih, biiA u dobrom društvu. Treba zahvaliti veštini rukovodllaca što ova institucija Лако odlićno služl intereslma crkve. Jer Hristos u drami, kao i obićno glavna ličnost. übrzo osvaja simpatije publike. Sasvim mođema interpretacija teme čini đa se na momen te zaboravi đa je taj plavi energlčni »good boy« Hris l os. Ipak. buđući đa je podloga Hristov život. publika poćinje da obožava osobjne mođernog junaka koje se projektuju u svesti upoređo sa pretstavom o Hristu. Modemizacija teme ne svodi se samo na scenograflju. kostime 1 dljaloge. Filozofija hrišćanske nauke je takođe modernizovana data sasvim savremenim, publicl prist.upačnim izražajnim sreds4’lma. Brut, recimo nlje imaginiran (čak ne ni ličnost, već) osobina koja ecvori Cudnlm staroslovenskim jezikom, nego

slab, kolebljiv čovek današnjice koji nije verovao, koji Je izdao slmbol savršenog, mođemog Engleza Hristosa. I uspeh je ogroman: uticaj koji drama vrši daleko je veći od stotine propovedi koje bi mogll đa drže svl popovi lonđonskih crkava.

Jesi li hrišćanin? Ako jesi, zaš'-o ne 1 član kluba sa svim privilegijama? A privilegije su stvarno primamljive: bazen za plivanje, košarka, ping-pong, gimnastika, salon za pušenje, restoran itd. Clan kluba je mister taj i taj. On može da ostavija poruke kođ činovnika. đa bude član kluba magična reč, simbol poslovne raskoši i dobre situiranosti. Jesi 11 hrišćanin? Ako jesi, ako se nađu dva člana kluba koji će to da potvrde, ako si u stanju đa plaćaš četiri funte čianarine, možeš kao svakl pravi hriščanin da se kupaš u bazenu, da igraš ping pong i da sediš u salonu kađa preko mikrofona činovnik Javi da taj 1 taj mlster traži tog i tog mistera.

lli đruga »versfca« organizaclji koja je sličha ovom dramskom udruženju po karakterističnom пароru crkve da približi, prllagodi шаnje više apstraktnu filozofiju svoje nauke mođernim terminima, indirektnom načlnu percepcije modernog čoveka. To je klub »Hrlšćansko udruženje mladih Ijudi«.

Nije loše bitl hrišćanin ovđe. Crkva vam pomaže da to pos anete iako ne postoji propaganda u našem smisiu te reči. Jedanput ili dvaput mesečno možete da prisustvujete predavanjima, recimo o Rušiji (ihteresantna priča o Ijudima koji jedu isključivo malu decu sa kavijarom), ali to se održava u restoranu za vreme ručka i teško da su posetiocl svesniji pređavačevog glasa, r.ego našl Ijudi ciganske muzike u kafani. Alj jedno ne može đa se porekne: crkva је napravila veliki strategiskl gest, mođernizovala se. Njezin uticaj se ne vrši više sa predikaonice, već iz bazena iako je tamo nemoguće videti popa u kupaćlm gaćicama. •

Slobodan SELENIC

крос страну студентску штампу

JAPANESE grCBENT NEWS SERVICE TOKIO. Llst Japanskih studenata »Japanese student« u svom poelednjem broju izražava miSljenje da bi trebalo uklnuti uniforme koje nose Japanakl studenti i irmeđu ostalog kaže: »Ni о jeđnoj drugoj zemlji ne viđlmo stuđente da nose uniforme. Istlna, i unlforma Je Jevtinlja od drugog I ođela. Problem Je što se studenti kao takvl osećaju superiornljim п«л ostalim građanlma. Ovaj kom I pleks osećanja može dovesti i đo i toga da postanu robovi uniforrai. I U Japanu Je tradlcija da studen- > tl nose nniforme. Kada bi ih o- I nl sklnnli, onda bi se i tradiclja | promenlla.« TOKIO. Vellkl požar kojl Je I izblo u ženskam studentskom ko- I ledžu 1 marta je Jedan od najve- 1 ćih požara posle rata u ovom gra I du. Jak vetar preneo Je plamen j 1 na eueedne kuće, te Je Jedna I trećlna glavnlh zgrada sasvim ! izgorela đok su stlgli vatrogasci. OvaJ požar ostavio Je 88 porođloa bez krova. Među Izgorelim zgradama su 1 pet školskih. Oko 308 etudentkinja uspelo Je da se spase na brzinu samo sa kaputdma na sebl. Požar Je prouzrokovao zapaljivi gas koji Je nepažnjom zaboravljen i ostavljen пл nepogodnom mestu. BURMA MEE BBILITIN RANGUN. Ministar za pro- I svetu U Than Aung svečano Je o- j tvorio novi dom za studente me- | dlcine u Bangunu. Svečanosti ko- | Ja Je održana u glavnoj dvorani | novog doma prlsustvovali su vi- j sođd pretstavnici vlade 1 Unlver- j zlteta. Izgradnja ovog doma je đeo Je- j dnog oblmnljeg plana stanbene 1zgradnje kojom treba da se pobolJSaJu uslovi za studiranje. MITTEILUNGSBLATT UNIVERSITATS SAARLAND SARBRIKEN. - Studenti koji su dve godine sa uspehom studirali na Ekonomsko-pravnom fa\ kuhtetu u Sarbrlkenu. mogu da nastave studlje u FrancuskoJ. Semestri l položeni ispiti im se priznajtt. I

ЗАДАР / Семинар о питањима 1— 12 Августа социјализма

Централни комитет НО Југо- ти познати јавни и дрзоитвени славије организоваће ове годи- радници. Теме на семинару су не у Задру међународни семи- следеће: Путези социјализма у нар са темама из проблематике свету. Садашнви односи у свету социјализма. Предавачи he би- и могућности мирне коегзистен-

ције. Омладински покрет у свету и Право човека у савременом свету. Учесници he моћи да дају своје кореферате по свим темама у којима ће износити гледишта својих организација, као и лична. За семинара предвиђен је разноврстан спорт ски. културни и туристички програм. Семинар ће се бдржати од I—l21 —12 августа. РАЗМЕНА СТУДЕНАТА-ПРЕДАВЛЧЛ СА ТУРСКОМ Ива« Крч, студент из Љубљане одлази ових дана у Турску где ће у оквиру размене студената предавача одржати у Истамбулу и Анкари четири предаваша са следећим темама; Закон о универзитетима и Устројство универзитета у Југославији, О Савезу студената Јутославије. О значају сарадње балканских земаља, као и једно предавање из области, културе. ,

СА ПРОШЛОГОДИШЊЕГ СЕМИНА РА У ЗАДРУ

Spolina politika i međunarod n a studentska saradnja