Svet
KAKO SU SLAVNE GLUMICE DIKTIRALE, MODNE TRENDOVE
Najslavnije filmske dlve oduvek su imale veliki uticaj na modu. tako da i danas neke modne trendove pamtimo po njihovim imenima i ulogama
ilmska uiuclnosl je oduvek bila lesno vezana uz modu, ne samo zbog kostimografije, nego i zbog populamih uica koje su se oprobavale u iiičitim medijima. Istorija kineografije zapravo je istorija le' žena. Slavne fihnske dive imau ponekad toliki uticaj na modu i danas neke stilove pamtimo po aiima zvezda koje su ih promoale. To je, dakako, bilo moguće c je u Holivudu vladao "stari ■edak" u kojem su studiji brižo kreirali imidž svojih miijeniOno što su oblačile u privatnom otu i na velikom platnu presudje delovalo ua modu. Ne treba čuditi Sto večina manekenki nasi da se okuša na filmu - one zavoljavaju osnovni kriterijum, a je fotogeničnost. Uz malo talenili barem truda, prelazak sa piste fihnski ekran bio je bezbolan za uas legendame holivudske za■dnice. Prvi se put to dogodilo 1944. ! ida je Hauard Hoks tražio glumi’ i za film "Imati i nemati", ekraniiciju romana Emesta Hemingve, sa Hemfrijem Bogartom u glavtj ulozi. Prolazeči pored kioska, oks je zapazib naslovnu stranu Tarper’s Bazara" i devojku čarob-3g pogleda. Radilo se o 19-godišjoj Lorin Bekol. Docnije su njeni nčajno napola spušteni kapci posjli zaštitni znak buduče Bogartove apruge. Lorin je, naime, na počet-
ku karijere bila toliko sramežljiva fla je stalno gledala u pod. Sve ostalo je legenda - niz upečatljivili rola i besprekomi stil u odevanju osigurali su joj status simbola bezwemene ženstvenosti. Njen lik iz 40-ih i 50-ih i danas je neiscrpna inspiracija kreatora, a naročitu posvetu Lorininom imidžu ispisao je Robert Altman svojim poslednjim delom "Pret-a-porter". Lorin Bekol tu glumi penzionisanu urednicu američkog "Voga", što je, istovremeno, omaž ženi koja ju je i uvela u svet visoke mode - Dajani Vris land. Kako je Lorin za modu učiiiiila više nego mnoge slavne ured,;nice specijalizovanih magazina, ne treba se čuditi što na dodelama Os.kara predaje baš onaj za najuspehje kostime. Danas zvuči gotovo. neverovatino da je Grejs Keli bila odbijena u agenciji Ajlin Ford, Sto i sama gosi pođa Ford smatra najvećom greš,kom u karijeri. Uprkos tome, Grejs :je u svetu mode postigla viSe nego zavidni uspeh, mada ne tako blistav kao na fflmu, bez obzira na to što je snimala samo pet godina. ; Pamtimo je kao nevestu Garija KuL pera u klasiku vestema "Tačno u jxxine”, omiljenu Hičkokovu plavušu i dobitnicu Oskara za ulogu u "Provincijalki". Od 1956. život ' Grejs Keli se preobražava u bajku - udavši se za prestolonaslednika, postala je prava princeza. Njeno ime je i sada sinonim elegancije, a publika je se seća sa Heimesovom ; maramom oko vrata i u raskošnim večemjim haljinama iz fflmova u kojima je nastupila. Ipak, ta se slika nije poklapala sa njenim privatnim izborom garderobe. Ukus joj Je bio toliko nepodnošljiv da je na tradicionalnim Blekvelovim listama najgore odevenih žena večno ratovala sa Elizabet Tejlor oko vodeće pozicije. Možda najveća glumica među manekenkama bila je jedna prava grofica - Odri Hepbem, po majci holandska plemkinja, po ocu bogata Britanka. Nameravala je da postane balerina, ali posle povrede kolena počinje karijeru foto-modela.
Pažnju je privlačfla svojom urođeuom profinjenošću, ma gde se pojavfla, Već za prvu glavnu ulogu, princeze u "Prazniku u Rimu" Vilijama Vajlera, osvaja Oskara. Uprkos tome, nikada nisu prestali da je smatraju personifikacijom manekenke na filmu. Odrina interpretacija Holi Golajth u ekranizaciji "Doračkakod Tifanija" Trumana Kapota, koju je režirao Blejk Edvards, zapamćenajepodjednako u modnoj kao i u filmskoj istoriji. Holi je ostala otelotvorenje životne radosti, a Odri je čvrsto zasela na holivuđski tron. Privatno se odevala besprekomo kao i na fflmu, tako da se rrikad nije našla na meti kritflca modnih arbitara. Do kraja je bfla vema svom stilu i kreatoru .Živenšiju, kome je predstavljala muzu i večnu inspiraciju, poput Anuk Eme za Ungara fli Katrin Denev za Iv Sen Lorana. Odri je i u zrelim godinama pozirala Stivenu Majselu za "Vog", ne skrivajući bore. Povodom Avedonove reklami za "Revlon” dobfla je epitet "najnezaboravnije žene na svetu". Manekenske zvezde 60-ilt nisu bfle srećne kao njihove prethodnice. Malo koja se mogla podičiti toliko željenom titulom fflmske dive. Glumački pokušaji mitske Tvigi pokazali su se više nego jadnima. Brzo se izgubfla u moru opskurnih britanskih produkcija koje bi i sama, verovatno, najradije zaboravfla. Veruška će biti zapamćena po pojavljivanju u kultnom filmu Mikelanđela Antonionija "Uvećanje", gde je glumfla samu sebe. UpečatIjiviji od filmske karijere je njen nedavni "come back" na stranice modnih časopisa. Ali Mek Grou je odigrala nekpliko zapaženih uloga u prestižnim produkcijama poput "Ljubavne priče" fli "Bega", ali su je fflmski kritičari dočekali na nož proglasivši je najgorom glumicom svih vremena, s izuzetkom Natali Vud. Početkom 70-ih fflmska karijera Marize Berenson obećavala je nešto kvalitetniju verziju klišea o lepotici sa glumačkim ambicijama. Još kao manekenka bila je posebna
zbog svog porekla unuke legendarne Elze Skjapareli, pa je i njen filmski lik bio glamurozno oblikovan. Nakon pojavljivanja u "Kabareu" i "Beriju Lindonu" očekivala je veliku karijeru, ali su nadanja bila izneverena. Ni Lorin Haton nije prošla bolje. U svet filma ušla je na velika vrata ulogom u "Američkom žigolu", ali se njena zvezda brzo ugasila, baš kao i u slučaju mnogih njenih koleginica. Danas se, poput Veruške, vratila pred objektiv Štivena Majsela, koji je okupio dobrodržeće 50-godišnjakinje i vratio ih na naslovne strane "Voga" pružajući im priliku da ponovo prožive vlastitu mladost, ovog puta za neuporedivo veći honorar. Džeri Hol i Iman takođe su prodefilovale fiimskim ekranom, međutim niko ih nije shvatao ozbiljno. Tek unazad nekoliko godina izvesne su manekenske superzvezde uspele da potvrde svoj status i na filmu. Jedna od njih je Uma Turman, čija je karijera krenula tako silovito da će sigumo nadmašiti njene manekenske vrhunce. Iz filma u film •njen glumački izraz sazreva, pa joj režiseri poveravaju sve zahtevnije uloge, rezervisane za takozvane karakteme glumice. Već je prvom rolom Sesil de Volanž u Frirsovim "Opasnim vezama” izbila u prvi plan, a nizom atraktivnih uloga koje su usledile naterala nas je da gotovo zaboravimo njene manekenske početke sredinom 80-ih. Poslednje Umino ostvarenje bio je lik Mije u genijalnom fihnu Kventina Tarantina "Petparačke priče' 1 . Glumica koja je defmitivno prerasla manekenski imidž je i prelepa Endi Mekdauel. Teško da će se iko setiti kako je još pre samo deset godina bila otprilike ono što je Linda Evangelista danas - slavni top-model. Prelazak u kinematografske vode može zahvaliti isključivo svom atraktivnom izgledu. Za ulogu Džejn, Tarzanove pratilje, u novoj verziji "Legende o Grejstoku" odabrah su je zbog bujne kovrdžave kose i aristokratskog imidža. Međutim, nije joj pmžena prilika da progovori - njen su juž-
njački akcenat pokrfli glasom Glen Klouz. Pet godma kasnije ulogom u Kanskom laureatu "Seks, laži i video trake" iznenadfla je i najpodozrivije kritičare, a übrzo zatim je učestvovala u impresivnom broju projekata iz prestižne A-produk-
cije. Uvek dežumi holivudski skeptici glasno su se pitali kako je glumica skromnog talenta dogurala tako daleko. Endi je, ipak, dobnike razoružala beskrajnim šarmom i optimizmom, što joj je i osiguralo status jedne od vodećih američkih glumica. Krajem 80-ih Kare Otis je bila model sa povećim brojem naslovnica "Voga” iza sebe. Na jednoj od njih uočio ju je Miki Rurki i odabrao je za svoju partnerku u fiknu "Divlja orhideja", bez obzira na njeno glumačko neiskustvo. Posle sflimanja među njima se rasplamsala Ijubav koja je übrzo bila okrunjena brakom, ali i poplavom skandaloznih napisa u Stampi. Nedavno se Kare vratiia manekenskom poslu. Nakon razvoda i gorkih uspomena, na koje je podsečaju
tetovaže po telu, utehu je potražila kod_ starih prijatelja koji su bili oduševljeni njenim povratkom na piste. Eli Mekferson, australijski sm permodel, postala je zantmljivija medijima nakon razgolićavanja u
filmu "Sirene", simpatičnoj erotskoj fantaziji sa Hjuom Grantom u glavnoj ulozi. Njeno savršeno telo, kojejoj je i u manekenskoj karijeri bilo najveđ kapital, čini se da đe odrediti i Elin eventualni filmski proboj. Logični korak je rola u novom serijalu o Džejmsu Bondu. Ako svemu dodamo uspeh Sindi Kraford na MTV-ju i njenu ulogu u erotskom trileru uz Vilijama Bolđvina, možemo zaključiti da če se i u kinematografiji übrzo rasplamsati bespoštedna bitka za vodeče pozicije među ženama koje su jedna drugoj več konkurencija u manekenskom poslu. Vreme če pokazati koje čemo od njih pamtiti kao glumice, a koje če nam u sečanju ostati samo kao modeli koji su pokušali da glume.
SIMBOL VEĆNOG STJLLA; Grejs Keli _J
ENDI MEKDAL KL; I rcnutno najveća filmska diva regrutovana sa modnih pista
47
31.03.1995. Svet