Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje
Ун СВЕТЉО СТ - БР. 13.
јавља као реакција против лоших уређења наметнутих силом власти. Наша основна школа на жалост већ је у стадијуму те борбе, бар на селу. Против ње се бори сељак, он у њој не види ни приближно оне користи, колико га она стаје времена и новаца. Она је запоставила непосредне користи које сељак од ње очекује. Дете из школе не излави му ни питомије, ни благородније, ни спремније за живот и борбу у животу. И док би наш неписмени сељак био готов да се поучи од свога писменог детета, а оно бива обрнуто, после четворогодишњег школовања и упропашћенога времена мора он, неписмен, да га узме за руку и почне учити од аз-буки, те да га за живот спреми. Дакле, то што највише боли и пече наш народ, то је тај недостатак те практичне стране, практичне спреме за борбу у животу. Ту треба тражити кључ за објашњење оних непријатних појава, где ђаци беже од школе а родитељи им помажу, па се чак узимају у помоћ и пандури.
Даље, сељак не види никакав особити напредак његовога детета у школи: ни у интелектуалном погледу, ни у моралном, па ни у физичком. Дете ни у школи, нити пак после школе показује какво веће интелектуално интересовање него ли и обично неписмено дете. У моралном погледу ствар још горе стоји, ако не често и обрнуто; школовани заостају иза нешколованих. У физичком погледу школа није учинила баш ништа. Тридесет је скоро година како се виче да наш народ физички дегенерише, опада и кржљави: донет је чак и закон којим се рекрутација померила за једну годину дана. доцније, и меродавним факторима ни на крај памети да бар озбиљно размисле о овим питањима.
Ова је ствар и дала повода писцу ових редака да о њој размисли, да је проучи и плод властитих студија, за време његових путовања по равним ПО евима нашега народа, јесу ово неколико врста.
Наш народ физички опада зато што се: рђаво храни, рђаво чува своје здравље, рђаво се лечи у болестима, али као да над свим тим стоји: што веома рђаво чува своје тело у погледу чистоће, па и чистоће кућне; а често и чистоћа хране не стоје бог-зна како. Услед тога није никакво чудо наћи у школи веома, веома нечисту децу, која ће потом бити нечисти људи, родитељи, итд. Ево неколико слика па нека оне за себе говоре.