Topola

319

напредак у свести слободе« добжли своју конкретну садржину, и били стварно признати за историске циљеве којима треба тежити. Онда бн се показао п захтев д р ж авп оr а д о ст о ј аsčт вW, који сам ранжје поставпо' п објаснио, као диљ развжћа, које бн се завржшло с а в е з о м држава п народа уједиљених у једну трајну једжнжцу. Можда бж се прж том остварила и Кантова мисао, да би такво једно исхорпско жосмахрање могло п само допрпнети томе, да се што пре и сигурнжје постпгне јасно откривенж цпљ развпћа човечанства. § 47. Педагогика. У хесној везн са етичким п соцжјолошким проблемима налази се наука о васпитаву жлж педагогика. Ако хоћено да се полако приближимо идеалу морално савршенога човека, ако сву своју тежњу управимо на хо да схворимо такво схање људскога друштва. у коме he се синтеза, коју смо напред захтевали, синтеза нндивпдуализма и социјализма све општије сматрати и осећати потребом. онда морамо гледати да утичемо на повп нараштај тако, да буде способан и вољан да одведе човечанство за корак ближе жуђеном цпљу, да. у хоме духу п даље ради, успевајући у хоме вшпе од нас. Захо нам je похребна философпја васпитања, која ће, на основу опсежног искуства, дубоким психолошким, етичким н нре свега социјолошхснм истражнвањина ухврдитхх биhе пцп љ васпитања и показати нам лухеве, који he нас одвесхн ближе хоме диљу. Овде пак. где нам je једино схало до философске садрж.ине науке васпихања а не до практичних упусхава за роднтеље и учихеље, не иоже нипошхо бити наш, задатак чак ни да скицирамо развихак педагогике ц дидактике (наука наставе), развитак који je трајао хжљаде година. Исхо се тако морамо одрећи, да.дамо овде каракхержстику савременжх педагожткжх праваца ж схруја, и да се према њима определжмо. Захо ћемо се ограничжти на неке сасвжм опшхе жржмедбе, које су резулхат нажшх досадашњжх посматрања. Haaia социјолошка етжка научжла нас je, да се морални захтеви дају најбоље обухвахжхж у две кахегоржје човечије дужж ост ж жчове чжј е г до сх оја жст ва. Појам дужносхж садржж ко нзервативнж и соцжјални моменах, док људско достојанство представља напредни и жндивждуалжстжчки елеменах у моралном развжтку. У нашжм излагањпма о садашњем задатку социјологжје ж фжлософжје исхоржје означжлж смо синтезу жндивждуализма ж соджјалжзма за цжљ, коме je развитак човечач-