Učitelj

14

је отворен на оба, краја. — Јесу лиоба ___ Дозивало се употребљава за дозивање отвора једнака2 — Један је већи а | на даљини. Има га на. свима парним ладруги је мањи. — Кад ја викнем: Ми- | ђама, да би могли с једне лађе јавити лане! — Шта сте ви чули р __ Глас — | што другој, која. је далеко. Има га по веиме детета. — Ево сад ћу ја опет њега, | ћим кућама, које су на два три и више

зовнути кроз овај левак: мали ћу отвор | бојева, и служи да се јави што оздо горе, окренути устима а шири вама. Кад сте | иди озго доле, јасније чули, пре или сад, кад сам гово-

рио кроз овај левакр — Сад. Јест, ви сте 1Х. Прислушкивало.

сада, јасније чули, али зато што сам онај Врло често хоћемо да нешто боље чуотвор левка окренуо вама, но кад не бих | јемо. — Шта ми радимо ондар -—_ Ми к вама окренуо, да ли би онда чули јасно | метемо обе руке око ува. — Зашто се — Неби. — Заштор — Зато што ту глас | тада боље чујер — Дато што глас —

“" звук -- не иде на све стране, него само звук — скупи се онде и иде право у уво. онамо куда је управљен, и онај ће свакад | Кад направимо левак од хартије, па мањи боље чути, коме се кроз таки левак говори. | отвор метемо у уво, а шири окренемо у поље, ми ћемо много боље чути. Звук који долази до нас не растура се око на| мег ува, него онако скупљен у оном 01| вору, улази у наше уво,

Има једна справа налик на левак. Онај који хоће да што боље чује, меће онај ужи отвор у уво а други, шири, окрене у поље. Та справа, зато што се кроз њу слуша, зове се прислушкивало. Њега, употребљују људи који су мало наглуви, да би што боље чули.

Има, једна, справа, која је направљена од дима — блеха — или од Другог чега, и која наличи на левак: на једној страни мали отвор, а на другој већи — шири. Ако се хоће ко да дозове, који је далеко, онда се мањи отвор мете на уста, а већи окрене ономе. Кад се кроз ту справу 80Вне, он много боље чује, но кад би смо та онако звади. — Заштор — Што се не растура звук.

Та справа, зато што се њоме дозива На што служи дозивадо, а на што принадалеко, зове се дозивало слушкивало 2 овиру

БЕЛЕШКЕ О ПРОСВЕТИ

Нашим читаоцима сигурно је већ по-2 нато, да је садањи г. министар просвете спремио предлог за уређење основних школа Предлогом се тим хоће да се школи

Лике користи нашој школи и нашој земљи, само ако се још створе и сви услови од којих њихово извршење зависи.

да што јаче снаге и могућности за. њено Предлог је овај претресла нарочита, деловање. Према томе предлогу курс уче | комисија, коју је изабрао просветни савет,

=

ња у основној школи подиже се на 6 г0- у коју су ушли већином најстручнији људа“ дина, а сем тога заводи се у неколико и у нашој земљи Комисија је ова на неким обавезна настава, како би што већи број | местима позамашне измене учинила, а нанаше омладине дошао бар до оних нај- | рочито на оном месту где се о надзору елементарнијих знања, без којих не треба говори После свршенога рада комисије, да буде чи један грађанин. То су по на- | предлог је дошао на претрес пред просшем мишљењу, понајважније тачке у це- | Ветни савет, заједно са примедбама, кбје ломе предлогу, које ће бити од врло ве- | је комисија учинила,