Učitelj

_ 20

8. Да се метри преобраћају у аршине и рифове кад се најпре преобрате у милиметре (М М).

По томе да би ма коју стару меру преобратили у њој одговарајућу нову меру морамо је најпре преобратити у њено најмање наименовање.

То исто вреди и за претварање нових мера у старе.

Може се приметити да један метар има један и по аршин, и да је ту штета пеприметна :

И

1 аршин има 666 милиметара 2 999.

2, " ћ

Свега 179, аршин има 999 милиметра. Дакле штета је за један милиметар.

У овом раду служпо сам се рачуницом г. Стев. Д. Поповића и рачуницом г. Днмитрија Нешића професора велике школе, а све овде изложено примењивао сам у практици са повољинм успехом.

А. ЕМ.

Класификација науна као основа за свани наставни план.

СОЕ СУВВСОВ ЈЕБА ЕМА РЕФУ =

ЈЕДАН ЧЛАНАК У „РАДУ“.

У „Учитељу“ броју 2-ом изашла је једна, критика па мој чланак: „Нови наставни план и Физичко и умно образовање омладине“ који је штампан у „Раду“ у свесци за Новембар прошле године.

Мислим ла одговорим на ту критику због неких педоразумевања која се у њој наоде. |

У колико ми се чини та су недоразумевања једино отуда, што се критика није обазирала на целину самог чланка. То је нужно. Критика ваља да покаже и изнесе свестране испитану ствар па тек онда има разлога да се удари на слабе стране самог чланка.

Тако на првом месту да одговорим на онај пребацај који се наоди у уводу критике о грађењу наставног плана и о његовој историјнци. Ја мислим, ако писац критике изново ушчита увод мога чланка, да ће се разуверити и стати на објективније земљиште. О грађењу наставног плана нисам рекао да је мисао „јаван карактер“ но „у опште јаван карактер“ што свакојако другачије звони и што се доста добро слаже са оним што је у ствари текло. Кад узмемо дакле ток ствари на ум, реч у опште није била излишна, да обележи ета-

ње ствари, тим пре, што ми нису при руци били никакви разлози да опет кажем : није се у томе послу јавно радило.... Него да допуним мишљење критичирево о потпуном јавном раду. Пре свега треба да постоји изборни систем како при бирању чланова, пр. савета од стране колегије, тако пи бпрање министра у стране скупштине.

Прелазим на примедбе критичареве односно самога чланка.

1

Примећује ми се што сам казао да је васпитивању циљ (крајњи. види „Рад св. за Новем, стр. 145) 1) образовање човека за користан рад: 1) по друштво и 2) по саму личност која припада томе друштву. Место. тога критичар каже: Свестрани развитак човека. Онако одређивање крајњег циља у васпитавању сматра као голе фразе, тим пре што сам принцип алтрујизма иставио на прво место а после принцип егојизма

Приступимо испитивању обеју дефиниција. Узмимо онако као што критичар одређује : васпитању је циљ свестрано развијће