Učitelj

влачи се, речи. Ипак, у том случају, многи су родитељи толико разумни, да се држе природног пута, т. ј. приморавају де-

227

претрпив неколико укорни_

чка да сам доведе у ред оно што је.

растурио. Рад, да се ствари ставе у поредак, мора бити природна последица

растурања истих ствари. Сваки трго-

вац у својој канцеларији, свака домаица у своме домоводству зна све то из свога искуства. А ако васпитање треба да спрема за раднички живот, онда сваки дечко, од самог почетка, треба сваки дан да се навикава на тај фФакт (рад). У случају, да природа наиђе на противљење (шта је веома могуће, јер првобитна система моралне дисциплине била је сурова), разумно руковођење лела захтева, да

дечко |

осети даљу реакцију своје непослуш- |

ности. Дечко, коме је забрањено или

који је заборавио да сам поправи не- |

поредак који је створио, у доднијем животу исто ће тако остављати, да све

његове послове лруги свршује. Чим.

први пут дете затражи своје итрачке,

мати би требала овако да му одговори:

„Последњи пут ти си их оставио растурене, и дадиља је морала

прикупи. Међутим она има друга по- |

да ИХ |

| | | |

сла, и не може свањи дан то чинити; исто тако и ја. И с тога ти играчке |

могу само тако дати, ако ти оћеш да |

их, по евршетку игре, оставиш

на

своје место“. То је очевидно природна |

последица, нити умањена нити увели-

чана; и дечко ће је морати признати. за такву — за природну. Поред тога,

казна се јавља у минуту, кад се она најбоље осећа. Тек што ће да се оствари жеља, дечко у перспективи замишља своја уживања, и силни утисак,

| | | |

који се на тај начин произведе, мучно да може остати без уплива на будуће

"владање; а када се понови више пута,

тај утисак ће учинити све, што се

може да учини, да би се излечио неки недостатак. Имајте још и то на уму, да дечко на тај начин добија једно веома важно искуство: у целом животу свако уживање може се само радом и муком задобити.

Да узмемо друга пример. Ту скоро слушали смо за једну девојчицу, која викад није на време била готова за свакидашњу шетњу. Жоивахне природе и способна да се задуби у неко тре-

нутно занимање, Констанција никад

" није мислила да се обуче, док није-

видила да су остала деца већ одевена. Гувернантка и сестре њене готово су увек морале да чекају и мати је увек „ветрењушу“ награђивала с неколико прекорних речи. Ма како да је не-

· успешна, била. та система, мати никад

није ни помишљала да покуша какве ће последице донети природна казна. Шта више, и када су јој говорили о томе среству, она није хтела да га опроба. Неуреднос“ доводи за собом у животу губитак извесних преимућетава, која би иначе могла да се задобију: лађа пролази поред вас, и одлази а ви остајете; бољи еспап на пијаци већ је продан; ева боља месла у концерту већ су заузета. Сваки може, у свакидашњем животу, приметити, да ти губитци нагоне људе, да други пут буду уреднији. И зар закључак није очевидан“ Зар губитак, који извесно долази, неће и дете нагонити, да други пут буде уреднијег

(НАСТАВИЋЕ СЕ.)