Učitelj
261
питањима. Особито важан значај има местна штампа : она особито обраћа пажњу на школе; она не пропушта ни недостатке предавања, ни владање учитеља, нити пак рад старалаца. Тек што је у школи опажена ма каква неуредност, а она је већ сутра дан позната, у целој околини и лица, којих се то тиче, одмах се поправљају, ако су наводи истинити. Но не треба мислити, да у Америци нема људи, који су противни педагошком надзор; има их, али врло мало ;они су међу наставницима, и школским стараоцима. Неки наставници из самољубља хтели би, да их нико не контролише у њиховом раду, сматрајући себе као људе, који разумевају ствар исто тако као и прегле-
дачи — ревизори. Неки школски стараоци противни су из истог узрока, а и због економних узрока, т. ј. по њиховом мнењу контрола стаје државу скупо. С тога кадшто вичу на дужности суперинтендената ; али то је ретко и обично бива, кад на таква места дођу недостојни људи, тако да овде непријатељски однос постоји не према нринципу већ према лицу.
Проучавање школа дало ми је уверења, да, што су школе у Америци добре то треба приписивати педагошком надвору, општој одговорности, давању рачуна и највећој јавности, које се добро не боји али која зло не трпи.
(НАСТАВИЋЕ СЕ.)
Педагогија као наука.
МГ
·" Да пређемо на другу половину науке о васпитању. Као што и читалац зна из прошлих чланака, задатак је ове Друге половине да нам каже: какво треба да буде васпитање у појединим заводима, којима је то нарочита цељ. Задатци су дакле овог дбла педагошке науке више специјалне природе. То се нарочито онда јасно и разговетно опажа, кад те задатке упоредимо са задатком опште педагогике, о којојје у прошлом чланку било речи. И с тога ћемо ову другу половину науке о васпитању да назовемо специјална те-
дагогика. А сад да видимо, шта у
главноме треба да буде садржина ове науке.
Пре но што се почне разлагати, какво треба да буде веспитање у појединим заводима, којима је то цељ, нужно је претходно се упознати са свима тим заводима. И ето та класификација и карактерисање разних завода за васпитање чини први део специјалне педагогике. Кад смо се већ упознали са појединим васпитним заводима, на реду је да видимо, како у тим заводима треба да се ради, та да ве постигне цељ, која им је намењена. Али у једном ма каквом — институту с успехом се може радити само тако, ако је тај завод и у погледу хигијенском, и односно потребних срестава, и са сваке друге стране — уређен као што троба. Дакле претходно треба да знамо, како треба,