Učitelj
406.
мер о тешкоћи увађања новога закона у живот, опет ћу се уздржати да унапред дам своје мишљење. Остављам до већег искуства.
Новим законом одређено је да се одмах сада заведу и четврти разреди по свима школама.
(0, што ће бити каламбура и муке по влашким селима. Та, код мене се заричу неки људи да своје ђаке неће дати више у школу, па ма шта било. И ако даду каква ли ће воља за на-
ставу бити — Е, да ми је онда само да седим „горе“ и читам тужбе на сироте учитеље. Јер, прости људи мисле, да све што се тражи за школу, тражи баш учитељ по његовој вољи и
и нико више, па њега прво и туже.
Он је камен спотицања, кога честим спотицањем и окрње мало. . . . ·
Желео би чути мишљења и других учитеља, који су у влашким школама.
ћ. [л.
Васпитавање деце у родитељској кући.
их
(НАСТАВАК. )
Остаје нам још вид и слух. Да разгледамо још ова два чула засебно, па тада да речемо коју у опште. Вид, то је око. Око је готово једно од најсложенијих чула. (сем овога оно је још најпотребније по развитак умни човека и друштва. Оком путујемо у тренутку преко целога неба ; оком расматрамо вемљу с поља и из нутра ; оком једном речи гледамо друштво и природу. Оно је тако важно, а у колико је важно у толико га је најлакше покварити. Кодико њих имају око па не виде. Зашто Зато, што га нису навикавали. Доведимо каког зоолога, да посматра каку животињу, а доведимо каког незоолога, па ћемо видети да први много је вештији у посматрању и много више види од другога, а зашто 2 Одиста не зато, што им није једнако око. Васпитање је допринело то. Осем овога има их који не виде онако јасно, као што то други може, и то и ако су обојица подједнако навикавали око. Откуда је пак овор Поред осталих узрока може бити и овај. Собе у којима се дете држи често су или сувише мрачне или сувише осветљене. Једно и друго тупи вид. Шрво напрезањем сувишним, а друго сувишним
надражајем. Осим овога деси се, па мати из опе мрачне собе изнесе дете напоље де је јака светлост, и то кад се чешће понавља, убија вид, те још како. Од овога матере ваљају да чувају своју децу, Нека замисле само како су и њима драге очи, а камо ли деци, која тек оћеју да живе. Чуло слуха и оно је тако сложено. У уву између спољне рупе и рупе која полази из уста, постоји једна кожица, која је разапета, као ево на бубњу. Ова се потрише од ваздуха и после га од ње примају други делови ува и тако проносе даље. Често се дешава па ова опна — кожица пукне и тада и ако дете чује, илак не опако, као што треба и као што би чуло. Овоме могу бити разни узроци. Јак потрес, лупњава или грмљава то је као најчешћи код нас. Од овога такође ваљају матере да чувају своју децу.
И код ових два чула ваља се држати онога чега и код осталих. Поступност у прелазу. Особипа је и ока и ува, да осећају све што је за њих. Осим поступног прелаза ваља још мотрити и на то, да је и око и уво у приликама, које ће развити ову особину ока.
а и а о 2
па а