Učitelj
Да се врши ма какав посао у друштву и да тај рад има стварне користи за друштво, а цене за онога, који га отправља, треба сам извршилац да буде проникнут вољом за тај рад, љ пре
свега и над свим треба наравно да |
буде снабдевен потребним знањем, у случају пак ако му ово двоје не достаје, или ако он од једног или другор има само хомеопатичњу дозу, онда ће, што се са свим од себе разуме, поред њега рамати и поверени му посао — школа. Сваки ће схватити да се учитељ сусрета с условима у животу који су готово изванредне природе. Узмимо да наш кандидат, седећи на клупи школској и научивши онолико колико је могао или хтео, не располаже често оним знањем, које му треба као потоњем учитељу, ако се и мора признати, да као учитељ гледа своме позиву најбоље да одговори. Он ће у својим пословима бити усталац, савестан, па и свагда неуморан, али како ће и при најбољој вољи накнадити на брзу руку оскудицу
у знањима Чудесом каквим неда се
овде баш ништа израдити, он потребује времена, средства па и снаге ако хоће да себи набави науку, која за њега не саставља никакав луксуз, већ праву потребу. Сваки ђак док је још у учитељској школи више или мање идеалише, али кад с идеалног поља пређе на чисто реално поље, он се на првоме свом кораку сусрета с веома незгодним појавама, који му могу да угасе и најраспламћенију жељу за усавршавањем. Запитајте га најпре: колико умних срестава има при руци Разуме се да их врло мало или баш нимало нема; « то је голема невоља за све наше учитеље.
а
| Сваком је ваљда довољно познато, да изузимајући нашу пристолницу, у дру| гоме ни једном месту ових средстава | нема нико на расположењу, или их бар нема, у довољној мери.
_ Дакле, на првом кораку у животу недостаје учитељу оно, што за њ саставља најпречу потребу, а то је вњига, једино средетво, које би му
могло према његовом позиву раширити и увеличати круг знања. Из свог џепа не сваки, но ни десети не може да набави књигу, или ако то и учини, он опет не може задовољити потпуно своју потребу. И при својој најбољој жељи ипак му је врло тешко одвојити коју пару за књигу. По томе њигово занимање, које баш од њега захтева највеће умне радње, спречава се већ у првим данима у току развитка; а то је она озбиљна препона, која му може у самоме основу да потре и саму помисао за даље усавршавање. Учитељ
врло малу плату, 64 динара месечно. Питање је: шта се може учинити с овом сумицом %• Физичке потребе ако нису тако племените као умне, за тосуу неку руку јаче. За то ће сваки човев, па и учитељ, прво да задовољи своје Физичке потребе. И ми ако ћемо правично да судимо, не ћемо моћи осудити овог човека, ако се мало по мало забатади. Сваки учитељ има да врши велике умне послове, али не имајући средстава за то, он их просто не може да врши, Он не може да збаци са себе окове своје физичке стране. Оно истина има изузетака, који су са самопрегоревањем однеговали и развијали своју умну моћ, који су откидали од уста да
кад постане, први пут постављен ужива,