Učitelj

ПОЉОПРИВРЕДА У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ

ПИШЕ

ЛАјА ЈЕ јодоровик,

«Ливаде, цвеће, поље и житпо класје, шума

и њезине животиње, први су и најприроднији

друтови и одгајитељи дечијих срдаца,»

118)

Шта ваља још учинити за пољопривреду у основној тколи%....

У првом чланку ми смо се занимали у главноме начелно с предавањем пољопривреде у осн. школи. Сад имамо намеру, да са теориског земљишта пређемо на практично, — да изнесемо наше мишљење: како да се то питање практично реши.

Ако се жели, да предавање пољопривреде у осн. школи одиста послужи оној сврси, коју захтевају економни и педагошки обзири, онда, — после 40вољне спреме наставника за предавање овог предмата, на првом месту долази: начин или метод предавања. А с овим истиче се као најважније питање: да ли треба предавање, теорија пољопривреде да буде у вези с вежбањем, практиком ; у којој мери и како да буде ово последње заступљено '%' —

Пољопривреда је занат, једна механичка радња, код које успех зависи поглавито од умешног владања руком

ж) Моле се читатељи, да у првом чланку ове расправице исправе још ове главније штампарске погрешке: Бр 14. стр. 211, 1. ступцу, 1. реду одоздо место «немамо» треба: имамо;

17. реду одозго место «те» треба: треба ту.

(АдАлБ. ШтифТЕР).

у равличним пословима. Исто је тако и код осталих заната. Благодарећи најзнатнијим хемичарима, биолозима и народним екопомима новијег времена пољопривреда данас није само занат, — она је и наука. Пољопривреда има данас своје тачно одређене основе и природне законе, она је способна за напредак, богатећи се св> новијим изналасцима и законима. Пољопривреда дакле све већма тежи усавршавању.

Пољопривреда има своју теорију, а то су основи и закони пољопривреде; и своју практику, — а то је умети примењивати те основе и законе за циљ што веће производње и стаметовање прихода. И једна и друга уче се у школама: у вишим пољопривредним — више прва, а у нижим — више друга, Прве су "пколе више за управљање привредвим објектима, а друге — за извршивање радова.

У пољопривреди је дакле теорија. нераздвојна целина е практиком: теорија је вођа, а практика је извршилац. Пољопривредник само теоричар — исто је тако неспособан за напредак, као и пољопривредник само практичар. По томе у настави пољопривредна теорија

"мора безусловно бити везана ес пољо-

привредном практиком. Јер предавати

по