Učitelj

298

давити што је могућно у бољем стању и потпуности.“

У овим одредбама налазимо потпору за наше гледиште, Закон је дакле ујемчио свакој основној школи: имање

и збирку учила, за које се има општина

бринути. То значи, свака школа нема |

још имања и збирке учила, министар, на основу закона, општина тражи, да школе снабдевају овима — ако не пре, а оно најдаље док се нижој осн. школи не дода виша, основна школа. По томе збирку пољопривредних учила и школско имање за школску башту треба сматрати такођер као „потребне услове“ за отварање виших основних школа, 0 чему говори члан 8. закона 0 основним школама. Отварању више осн. школе има смисла само онда, ако општина спреми и ове неодољиве погодбе, бев којих тим школама нема успеха; —- сваки покушај без овога довешће до неповољних резултата , који ће најзад побити значај и самој установи више основне школе. Наше је мишљење дакле, да министарство пропише општинама, да уз сваку вишу основну школу буде: збирка пољопривредних учила и школска башта; и да се састарају, да се збирка попуни потребним наставним средствима, а шк. башта да се доведе у такво стање, како би се одмах могла уредити према наставним сврхама. -

Ми ћемо покушати, да у крупнијим потезима покажемо: шта треба да буде у збирци пољопривредних учила, и како ваља школску башту уредити. —

Програм за предавање пољопривреде у вишој основној школи, обухвата све главније пољопривредне гране. Ту су: земљорадња (ратарство, баштованство и

има моћи

да 04

_ ливадарство), воћарство, виноградар-

ство, шумарство, сточарство, пчеларство, свиларство и гајење пилежи. Из свих ових грана треба дакле набавити учила, која учитељ при предавању треба да има при руци. Између многих других, ми ћемо споменути ове: Главнији минерали, од којих земља постаје, главније врсте земље, модели српава,“) међу којима неке ваља имати пи у природно; величини; даље, семење, хербариум главнијих пољских, балптенских и ливадских биљака, модели главнијих метода навртања (каламљења), прибор за навртане и негу воћака, прибор за сађење и орезивање лозе, модели начина орезивања ; прибор за приправљање хране за стоку, млекарство и стрижу оваца; модели различних кошница с прибором за пчеларсње ; збирка мехурака и прибор за гајење свилених буба; збирка

- шкодљивих инсеката и препарата гљи-

вица и микроскопских животиња , које производе болести на биљу и домаћим животињема ; апарати за испитивање земље, шире и винске киселине, млека, и др. Збирка вуне, лана и кудеље; слике важнијих раса стоке и пилежи, корисних и шкодљивих животиња, главнијих сората воћа и 1086, главнијег шумског дрвећа, и свих важнијих радова по свима гранама пољопривреде. Ове последње слике ваљало би израдити по карактерима нашег народа (као што је рађено за мађарске „грађанске“, а то је ва више основне шко-

3) Доста оваквих модела могла би и сама деца израђивати, као што је у томе показао покушај г. Шрепловића, учитеља више основне школе у Параћину. (Види «Учитеља» бр. 8. стр

426. ове тод.).