Učitelj
494
За то и ти пријатељу знања, сиједи старче Јовљлне Гавриловићу, прими у знак признања од српских учитеља са седме учитељске скупштине, држане овђе у Пироту а из овог Божијег Храма глаб, који ће ти вјечно пјевати и који ће се вјечно и громко из уста њихових слушати, и од сада љешше него ли до сада, но дај Бозе, да буде громкији и да се чује из уста учитеља уједињеног Српства.
Јоване Гавриловићу, Бог да те прости и вјечна ти памјат. Амин.
у
ПОСТАЈАЊЕ ПРЕДСТАВА. И ПОЈМОВА, (ПРЕВОД С НЕМАЧЕОГ).
он
(НАСТАВАК).
Познато је, да чврст лед постаје топлотом течна вода, а ова опет ваздушаста пара, која се повећаном топлотом претвара у гасове. На свакој промени агрегатног стања мерењем би се дало доказати. да се творива никако не губе; јер важина гасова равна, је важини паре, воде или леда, из ког је све постало. Исто тако могла би се и најтежа и најтврђа тела, као злато, платина и др. топлотом претворити у течна и ваздушаста; као што течна жива, смањивањем топлоте, постаје чврста да се може ковати, тако св повећаном топлотом претвара, у ваздушасто тело. Подобно томе, гасовита угљена киселина може притиском и смањивањем топлоте да постане течна, а затим и чврста као снег. _ Тако присиљава човек прета творива, да мењају свој · облик по његовој вољи, а ако су при том утицала и друга творива, он је мерењем кадар то и дз докаже, па ма колико дуг био низ облика, у којима се све ово појављује.
Даља истриживања, научила су човека, да сједињена. творива показују такве особине и способности, којих не имађаху свако за бе; и да се на небројеним једиње-