Učitelj

570

пут за њен морални утицај на ученике. Треба усвојити за аксиому, да ако се руководни учитељев рад примењује благовремено, онда је негативан рад излишан. Телесна казна треба да исчезне из народне школе. Степен моралне школске висине пропорционално је

обратан количини примењујућих се у њој телесних кажњавана; у колико је овај степен већи, у толико је споменута количина мања.“

Зећејегтасћег.

» Тешко оној школи, у којој прут царује.“

Глевфегуег. ж Ж

-

Система истина, које сачињавају науку педагогију“) и данас не представљају заокругљену и потпуно обрађену целину. Ова необрађеност, пи непотпуност педагошке практике врло често на жалостан начин доводи наставнике и васпитаче у заблуду и занос. остављајући жалосне резултате — слабо образовану, слабо васпитану и мало спремну младеж за живот. С друге пак стране, млада још неуниформисана наука о васпитавању у толико је забавнија и интересантнија, у колико је више "у њој непознатог и непримењеног. Њен непосредни утицај на младу душу ученика, њен утицај на цео живот човечији и множина других детаља, — служе као привлачни мотиви, због којих решавају педагошка питања не само специјалисте, него и остали родољуби.

Какву огромну сферу испитивања, препирака, брига, пројеката, министарских аката и објашнења представља, "и садржи у себи овај најзамршенији Гордијев чвор нашег "века. — „Школско питање» |!|! И заиста, оно даје бо-

гату и неисцрпиму тему и педагозима теоретичарима, и практичарима и кабинетном научењаку и журналисту. Колико је оно изазвало већ постојећих научних и по изгледу најкомпетентнијих комисија и. удружења, педа-

5) Реч «Педагогија» означава науку и практику педагошку ; међу " тим «Педагогика> означава само науку.

у