Učitelj
бо | 59
Кадби и тако било, било би још цвеће. Али кад се узме у обзир, шта се из ових предмета изучава; им како се изучава, онда рачун излази сасвим друкче. Да прегледамо само она, три најглавнија предмета.
Тако, на пример, у [ р. има 10 часова недељно из српског језика. Али, ту се само учи читање и писање, а тим се непосредно не ради ништа на нези српске идеје о уједињењу. Тако је са српским језиком кроз све разреде. У српском јевику, као школском предмету Главно је наука о језику — без обзира на то, што је народ, који тим језиком говори, поцепан, и што треба да се фуједињава. И тако може се без мало рећи, да се српским језиком, као предметом у школи, не ради ни мало непосредно на гајењу српске националне идеје о уједињењу.
Мало боље стоји и са историјом. Тако у У и У1 разреду учи се историја, општа, и ту једва ', историј-_ ског материјала ако се бави српским и словенским стварима. Но и у самој српској историји, која се учи само у ТУ р., српско будуће уједињење једва ако се где и спомиње. У српској историји узима, се као главно да се проучи минули живот српски, и да се из тога запамти оно, што може да се запамти.
Земљопис је једини предмет, где долази разговор 0 свим српским земљама у целини и где се при настави мора спомињати и српско уједињење — ако је наставник само иоле задапут том идејом. Но и ту се о српским земљама учи само у ТУ разреду.
О осталим предметима и да не говоримо овде“)
“) Ово је врло леша тема, за претресање на скуповима појединих месних зборова Учитељског Удружења. Могао би сваки предмет по на особ да се исцрпо претресе, у колико је данас удешен у националном правцу, и у колико би се могао удесити. Даље један исти предмет, нпр. српски језик, могао би се тако лако претрести за сваки разред по на особ, и то за сваки други разред да обради ово питање други учитељ — учитељ тор разреда. — Од тога би биле двојаке користи: само би се питање исцрпно претресало, и учитељству би се дала згодна прилика да чешће и у друштву води разговор о најживотнијем питању српском — о српском уједињењу.