Učitelj

68

нати, да и најбољи наставни планови неће ни мало користити, ако не буде енергичних наставника, који су прожмани српском народном идејом, и који ће ствар на делу извести. И с тога је много важнија реФорма оне друге врсте, јер је наставник све у школи, он је управо „душа школина“. Реформа ове друге: врсте је у толико важнија, што може да се изведе врло брзо, и без икаквих даљих Формалних одуговлачења. А она је још и с тога још од особите важности, што отуда неће ни мало патити ни општа педагошка страна, ни опште образовање и свестрано умно — звијање. |

А како се може то извести '

Ево како —

За реформу ове друге врсте нужно је само, да наставно особље пригрли – националну идеју к сриу, да се одушеви за народну ствар, да је увек има на уму, па да је у настави ш сваком приликом уплеће где год. може.

А може се свуда, у сваком предмету.

На пример:

Кад се при рачунању пи чешће давали задатци, где долазе бројни односи из српскиг покрајина, из српскиг места; кад се по кад кад буде срачунавало како би се у том и том погледу стајало кад би смо се ујединили — онда ће чак и рачунска настава бити националнија, а без штете за рачун, као предмет.

Кад се у природним наукама буде обраћала главна, пажња на оно, чега има по српским крајевима. и ван Србије (нпр. у ботаници и минералогији), и сваком том приликом кад се буде говорило са неким патриотским жаром о тим крајевима, као српским, као нашим у будућности, само ако будемо вредни п умешни — онда ће настава из природних наука постати националнија .