Učitelj

= ! 297

Према овим принципима мора се удесити и васпитање. Оно мора имати тројаки карактер: консервативни, статусни и прогресивни. Консервативно васпитање мора тежити томе, да сачува стечене а ваљане националне особине, које су му помогле да се узвиси на извесан степен културе. Прогресивном васпитању задатак је да открива нове путеве и да износи нове особине, које би биле у стању да узвисе народ на што већи степен образованости. Статусном васпитању пиљ је да прибере оно што му пружа прво и треће васпитање, да, о томе резонује, и да на основу усвојенога зида најзгоднију грађевину сувременог доба, да ствара најповољнији живот.

Ш. Национализам.

Као што се елементи уједињују по сродности, тако се исто уједињују и поједине индивидуе. Једнако земљиште, једнаке прилике и стално опхођење учинили су то су поједине индивидуе, које су биле у близини, задобиле сличне особине. Ове су се сличне особине временом све више увећавале, и, у колико је саобраћај био. пространији пи живљи, у толико су се и оне све више преносиле. Они кругови индивидуа, који су били културнији. имали су јачи утицај и моћније су преносили своје особине. На тај начин постале су нације, које се међ собом разликују многим особинама. Ове су се нације увећавале и смањивале, што је зависило од политичких и економних прилика. У старо и средње доба, када су. освајачки ратови били у највећем јеку ретко је једна, нација сама собом чинила политичко тело. Само нам Грци дају прави пример националности. ма да и у њих постоје предања како су Јелини надвладали и покорили Пелазге. У свима осталим државама нације су се мешале, јер је то била неминовна последица покоравања, разних народа. У средњем веку владао је овај исти пра-