Učitelj

ОЧИГЛЕДНА СТ.

и њен утицај у наставним предметима у основној школи на интелектуално и морално образовање ученика,

——ииавни

|

Умна радња код деце састоји се понајвише из чулног опажања и чулних представа а фантазија се појављује као продукт горњи радња и оскудице духа да, представе правилно посматра и да их свесно распоређује. Тешке духовне радње, које су својствене зрелости или момаштву. као што су: потпуно појимање, суђење, размишљање и т. д. не појављују се у детињем добу. Једино још, што се као особина ума детињег може сматрати, јесте снага, памћења, која са чулним опажањем ствара у детињству непроизводан духовни капитал потребан за темељ доцнијем духовном напредовању и богаћењу.

Свесне моралне и интелектуалне способности као резултат развијеног духа странесу и немогуће детањем добу, па и извесне душевне наклоности јесу само 0б0бине наслеђа или физичког склопа детањег као и навика из малена. То су појави јогунства или мржње односно љубави, који својом снагом производе код деце пријатност или непријатност и то само у Физичном смислу утичући на тело и вршећи неку реакцију и на душу,

Савест је детиња неразвијена и да би се она раз- | "вила и дала плодове, као што су: разум, осећање и карактер — треба да услови, под којима се развија свест, леже већином у спољном свету и у приликама, у којима се находи, онако исто, као што су спољни ус-