Učitelj

504 КЊИЖЕВНЕ ОЦЕНЕ

пише „представа“ место „преставе». Истс тако пише «степен«“ м. ступањ (стр. 7.), „част“ (стр. 30.) м. чест (део) и т. д. На стр. 9. вели «спорност«, а треба спорост (спорност може да значи нешто оспорено, што се оспорава и сумњичи).

Читаоци, поглавито наставници, неће без користп прочитати ову расправу; али писцу можемо џреноручити да други пут, кад буде што радио, озбиљнију пажњу обрати на разраду, како с Формалне (језичне) стране, тако и односно садужине. ВР.

Нови атлас Краљевине Србије са земљописом и животописом. Израдио П. К. Шрепловић, учитељ. Цена је 60 пара. Има 50 стр. средње осмине.

Има већ 3—4 године од како ова књига служи као уџбеник у натој основној школи. До сад о њој није ништа писано, те изгледа као да је тако добра, да се о њој нема шта рећи. Ну како она има својих мана (разуме се, поред добрих страна) то смо се решили да је прикажемо српским учитељима. Изгледа као да је ово приказивање излишно, јер она, после трогодишње употребе у школи, позната је — али није тако с тога, што не може сваки да спази сваки њен недостатак. Да прегледамо прво земљопис.

Ж ж ж

Распоред код сваког округа овакав је: Величина у [] км. и број становника, границе, планине, реке, равнице, вароши, знатна места и личвости, занимање, управа и подела, путови. По овоме судећи изгледа да писац и не зна други пут и начин предавања до овај. Све ово, за сваки округ, стало је на једну страну књиге, а на другој противној страни је мапа тога округа. Ово је овако удешено, да ђак, читајући у исто време налази на мапи оно, о чему чита. Ово је удешавање практично и тако и треба да буде. Али с тога, што је овако удешено, да сав земљописни материјал стане на једну страну, испало је то, да је ово више какав речник места, река и планина него земљопис. Тако то и мора да буде кад се хоће да стане на једну страну, по што по то, сав земљопис једног округа. без довољно критичког избора што ће се ту паписати! Ја ћу сад казати како ће се удесити то, да буде земљонисни део већи и да стане на једној страпи, према мапи. Ево како:

Оно показивање величине округа и броја становништва треба изоставити па то поменути кад се буде писао преглед читаве Србије. Ово треба, ученити овако ради бољег упоређења појединих округа у том погледу Казивањем овога бројевима не вреди за сад, за децу, ништа, због тога