Učitelj
ШКОЛСКЕ ЧИТАОНИЦЕ И КЊИЖНИЦЕ 467
месту, чујемо више разних мишљења, у којима ће се свагда наћи понешто и добро и ново — онда, покупив из њих све што је добро, имамо лепо и правилно решена оба ова питања. Ова питања одиста заслужују, да на њих обрате што већу пажњу сви пријатељи школини, а на првом месту наши учитељи, којима су и намењена. Питања ова, важна су не само због тога, што су она потекла од највише просветне власти наше, пего и због тога, што она битно задиру у живот наше данашње основне школе. Од правилног решења њиховог, зависиће и будући правилни живот наших основ. школа. —
Г. М. Ј. у чланку своме изнео нам је своје мишљење о томе каква треба да буде паша основ. школа, па да даје и више писомености а и знање стечено у основној школи да сачува ип) могућству прошири. И ја сам рад да овом приликом изнесем своје мишљење о томе питању. у
Прво и прво изјављујем да се потпуно слажем са г.М.јЈ. да школа буде подељена на два течаја летњи и зимњи. Ово, ако немадне ни једне друге добре стране, а оно је добро само за то, што тиме знатно олакшава родитељима школовање своје деце. Наш је народ земљораднички народ. Њему је потребно што више радне снаге. Зар смо једном чули од родитеља оваке речи: «Једнога ми сина. узеше у војску, да олужи краљу, а другога ето уписали у школу.» — Зашто он тако говори свима је нама познато. Треба му радне снаге. Па и оно ђаче, кога му ми у школу узесмо, њему је од велике користи. Овај начип, установа летњих и зимских школа врло је згодан, њиме ће се задовољити и родитељи а и школа ће опет учинити своје.
Али да се запатамо: па да ли ће баш, тако преустројепа, основ. школа давати више писмености, и да ли ће помоћи да се писменост у њој стечена одржи и очува код њених ученика ' Код овога питања морамо мало застати и поразмислити се. „Да ће давати више писмених то је јасна ствар, али, да ли ће
помоћи, да се та писменост и одржи, ја не верујем. — Неверујем рекох, а за то имам довољно разлога. — Сада се примају у школу ученици од 7 година. — То тако бива редовно
по варошима, а ретко је села у коме је већина ученика у 1 разреду од 7 год. но свагда их је више од 8—9 а по негде и више година. Па какве је резултате давала наша школа; То нам је казао и г. М. Ј. а и ми сви знамо то из искуства.
Ја сам мишљења, да би нашу основну школу требало удесити овако: ')
1) Ово се тиче сеоских основних школа.
АЕ