Učitelj

ШКОЛА У ЈАСНОЈ ПОЉАНИ 663 видео стотинама радника са прљавим рукама, који седе на клупама, поред које стоји алат њихов, и певају по нотама, па разумевају и интересују се законима. музике. Гледајући на ове раднике, мени је лако било замислити на њиховом месту руске сељаке, само да је Сћеуећ на руском језику, па би они тако исто певали, тако исто и разумевали све шта он говорио ошштим правилима и законима музичним.

Прелазим на описивање напретка у предавању музике, којега сам постигао у нашој школи. После шест часова одвојише се козе од оваца, осташе само музикалне природе, с којима сам прешао на минорне гаме и објашњење интервала. Тешкоћа је била само у томе, да се нађе и разликује мала секунда од велике. Фа је прозват јаким гласом, до је познат био као дречећи глас, те по томе мени није нужно било учити их, — они су сами осећали ту ноту, у којој није биле мале секунде, а за тим су осећали и саму секунду. Лако смо нашли сами, да се мажорна гама састоји редом из 2 веће, ! мале, 3 веће и ! мале секунде; после смо певали „слава оцу, у минорном тону и схватили смо по осећању гаму, која је била минорна, за тим смо у тој гами нашли |! већу, | малу, 2 велике, 1 малу, ! врло велику и 1 малу. За тим сам ја показао, да је могуће певати и написати гаму у каквој се хоће ноти; ако не излази велика или мала секунда, онда, ако је нужно, може се поставити дијез и бемол. Ради бољег разумевања ја сам им написао хроматичну скалу овако:

|до: а

до

По овој скали ја сам их учио да пишу све мажорне и минорне гаме, почињући ма од које ноте. Ова су их вежбања веома занимала и успеси су били огромни, тако, да су два ученика увек за време одмора између часова писали сами мелодије оних песама, које су знали. Ови ученици чешће лагано и кроз зубе певају мотиве из појединих познатих песама, које нису у целини запамтили; они то певају Фино и нежно и то у двоје, а не воле да многи заједно вичу.

Целе зиме није било више од 12 лекција. Али је моје предавање покварило славољубље. Родитељи, ми — учитељи, па и сами ученици хтели