Učitelj

768 ГРАДСКА ОСНОВ. ШКОЛА И СЕОСКА

ГРАДСКА ОСНОВ. ШКОЛА И СЕОСКА."

>

Не чудите ми се, што се и ја из гимназије придружујем вашем раду око преустројства основ. школе. Колико је далеко од ТУ. равр. основ. школе до 1. разр. гимназије, толико сам и ја далеко од вас, а то је тодико, колико је размака између вас, који предајете у појединим разредима основ. школе. Тврдио сам увек, па и остајем у томе уверењу, да наставник гимназије не може са успехом радити у нижим разредима гимназије, ако не прати рад у основ. школи, Гимназија, не почиње рад, него наставља. Наставак је, а није почетак, кад се започети посао разграњује и проширује. А ко не зна начин почетку каквога посла, не ће му поћи за руком ни да га настави са успехом. Између основ. школе и гимназије не сме бити недогледне провале, него мора бити прелаз неосетан, и у гимназији морају ученици, да се, — као оно дете, што се учи дубити, па ићи постепено навикавају на саморадњу, да могу после и без помоћи учитељеве и сами размишљати, и сами се поучавати, било самим својим проматрањем, било уз помоћ књиге, заменика учитељева. Наставници гимназије свакојако морају водити рачун о раду у основ. школи,

Па за то ми се ни као учитељу, ако и у гимназији, ни као наставнику, коме је до сада више пута пружана прилика, да пратим рад у основ школи, не ће замерити, што ћу своје мишљење изнети о истакнутој т еми шта се може учинити на утврђење и унапређење изученога у основ. школи код оних ученика, који не продуже школовање 2

На први поглед изгледа, да су овде у речи само они ученици, који · сврше основну школу, па даље не продужују школовање. Али кад се пажљивије узме то питање у оцену, онда се види, да се ту тражи начин, како ће се оно, што се у основ. школи учило, утврдити и унапредити. Већ само то питање каже, да основ. школа није ништа утврдила, и да није дала поуздана темеља за даљи, самостални рад. Из тога се види, да се не можемо ограничити на само то питање, него морамо даље пођи куда нас упућује дух самог тог питања, из оног питања само по себи јавља се питање друго: може ли основна школа сама утврдити основе тако, да ученици сами даље настављају и проширују своје започето знање 2 Кад се то питање реши, онда се тек може видети на чему смо. Тек после одговора на то питање може доћи оно прво истакнуто питање. Ако нас проучавање тога питања доведе до резултата: да основ. школа не може ништа утврдити, него може само припремити, да се после утврђује, онда долази оно истакнуто питање: како ћемо доцније утврђивати; Али ако се

ј) На састанку лесковачког учитељеског збора 923 Феб. ову је расправу читао г. П. Аршинов проф. и директор лесковачке гимназије. — “ Ур.