Učitelj
ЈАВНА ГОВОРНИЦА 449
лази без ђачких потреба, него да сам га много више саветевао и карао Други један ђак кад сам му овако казао да иде кући, плакао је и вели: шта ћу да кажем код куће оду и мајциг — Кажи им, велимму ја, отерао ме је господин, зато што нисам донео плајваз и артију за рачунање. Ко хоће да седи у школи беспослен, боље нека седи код куће, па ће барем што помоћи оцу ин мајци. Тиме сам хтео да му и кој куће знају како неуредно донос: шк. потребе, па нека га потсећају.
Напомињем, да учитељ треба добро да пази кад ће овако срество употребити, јер има деце, која би једва дочекала да учитељ каже: иди кући па се играј кад те мрзи учити И таква би можда други пут на. мерно „заборавила“ што год, само да, би била отерана. Ја сам једном ђаку, који се на часу играо и није пазио, рекао:тебе мрвиш да радиш, иди па се играј. Он је изашао али после мог озбиљног наваљивања, и није отишао, него је мало после отширинуо врата па молећи вели: Бога, ми г., хоћу да пазим и да радим. Вратио сам га и он је одиста сад прилегао на рад. А кад сам упитао друге: хоће ли ко да га пустим нека се пгра, ако га мрзи да ради овде — нико се не јави. него боље прилегоше на рад. Али опет има ђака, који би једва дочекали да им се каже: кад те мрзи да пазиш и учиш, иди па зе играј. Према таквима овакав начин не би тре: бало употребити Па ипак, баш и ако би радостан ивашао и играо се, опет би се покајао, само ако то није какво са свим покварено дете. Не би му била пријатна игра кад је одвојен од другова. Морао би о том размшшљати па би видео, да је боље бити с друговимаи учити него би: ти одвојен од њих као лен или немарљив у раду. |
Алп, као што рекох, опет треба пазити кад, и како треба према коме ученику поступити. Јер деца су и разне осетљивости и разног васпитања, па једна иста мера некоме ће бити велика, некоме ништавна, на једног ће утицати добро, на другог рђаво.
Одговор на 9. питање.
На питање: у које време треба да се врше учитељски премештаји; наш одговор је овај: — Онда кад је то најугодније за школу и учитеље; кад је од тога најмање штете и за учитеља и за школу. А то је само за време великог шк. одмора, у јулу и августу. Јер онда је свршена једна и почиње се друга школ год. те је најбоље за школу саму. а онда се и учитељ најлакше преселити може. Распоред учитеља треба, да је готов до краја јула. почетком августа да се разашље, а до Ј5авг. да је већ сваки учитељ на својој дужпости. Премештања преко шк. го дине треба са свим искључити. У случају болести или емрти кога учит. могао би се поставити какав заступник до краја шк. год ,а ако је преко нуждан и премештај какав у том случају, он би требао да је само по пристанку или молби учитеља.