Učitelj

596 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

боље педагоге, па ће се уверити да нема ни једнога, који телесну казну није никад употребио. А када безога васпитнога срества, не могу највештији да прођу, онда како се то може забрањивати неспособнијима,

— родитељима — којима је у главном ова књига и намењена2 Поред свију ових махна у књизи има врло много поука и за учитеља и за родитеља, те је њима и препоручујемо. М. Ј.

Мала рачуница, написао Мих. Јовић, издање књижаре В. Валожића. Стр: 82 средње 8', цена 50 пара Штампар. год.“

Скоро је изашле књига за [ раз. оси. шк. под горњим именом, У њој је рад с бројевима од !- 20 како је то прописано програмем за сен. школе. Књига је илустрован: све самим таким цртежима које деца 1 раз. могу лако и сама цртати на својим таблицама. А писап је, види се. _ баш то и удешавао тако, да деца, цртајући ове сличице, утврђују појам о бројевима. Н. пр. за појам броја 1. има цртежа: тачке, цименте, барјачића, бича и столице; за бр. 2: две тачке. две клупице (свака са 2 ноге) мотовила, 2, заставице 2, и т. д, за бр. 8. — три тачке три троношца (саџака), три заставице, три виле и т. д., за бр. 4 четири прозорића са по 4 окна, четири таблице ит. д. До бр. 10 сваки је број заузео по ! страну ове књиге (сем 1 и 2, који су оба на првој стр). и за сваки број има по неколико цртежа, па после њих долазе кругови размештени тако, каки односи могу бити у дотичном броју, До бр. 10 нема писменог рачунања него је само написана цифра и рачун се са стварима, сликама и круговима, Како писац сам вели на крају у Упуству, овим је хтео да се оваким радом што боље утврди појам о бројевима на самим стварима, а да ђак не замишља под четири — цитру 4, него увек четири ствари, круга и т.д.Овоје и по нашем мишљењу врло добро.

После бр. 10 долазе такође слике и уз то задаци за рачунање писмено. На крају је по једна страна за писмено рачунање за. сабирање одузимање, множење и мешовити задаци, у којима су исцрпљене све комбинације у ова три вида рачунање с бројевима до 20. Писменог дељења нема у овој рачуници, јер то није ни програмом прописано.

Појава оваке књиге је једна лепа новина међу књигама за оен. школу. Докле друге рачунице износе само голе бројеве ученицима за вежбање у рачунању, ова им износи слике ствари и на овај начин е једне стране ствара јасније и боље појмове бројева, а с друге стране, доводећи рачунање у везу с цртањем, чини се деци, да само рачунање буде занимљивије. А ово је за овај разред и потребно и врло корисно.

Рекосмо да су цртежи све таки да их и деца цртати могу и писац је добро учинио што је само таке сличице унео; али, гледајући, да има само лаке цртеже, и да за сваки број има нових слика писац је, без нужде пао у погрешку,штоје ставио н.пр.8 круне и 4канте (забр.1);