Učitelj

УЧИ РЕљЉ 899

то баш и од самих прилика, у којима се човек налази. Тако нпр. неко је склоњен и вољи да буде земљорадник, па се за то и спрема и тим се бави; други пак воли да буде какав занатлија или вештак. Неко не воли ни једно од овога, већ тежи за тим да буде чиновник : судија, адвокат, писар, начелник, и т. Д.

Али ма коју струку човек себи да избере, треба за исту да је подобан како по Физичком тако и по умном развитку свом; за тим треба да је специјално спреман за ту струку, иначе сав његов труд, па ма колико га улагао, неће моћи донети никаква стварна плода.

Најпосле има људи, који не воле ни једну струку, што су мало час поменуте, и који мисле, да ни у једној тој струци неће бити савеснији, срећнији, да ни у једној неће моћи боље и више користити својој отаџбини него у учитељској; па према томе за њу се и спремају, и њом се баве. Оваки људи, који се из сопственог убеђења и љубави према отаџбини и омладини приме учитељског позива, моћи ће, умеће и хтеће савесно вршити своју дужност; они ће заиста послужити верно и искрено своју отаџбину; њихов ће рад донети стварне и трајне користи, а за то ће им потомство бити захвално. Оваке учитеље не подстиче на рад награда, већ љубав; њима је учитељски позив циљ а не срество за живот. — И заиста нема ништа узвишеније и лепше, него радити неки посао с правом вољом џи одушевљењем; а нуд и камо је узвишеније с вољом и одушевљењем радити на најбољем благу народном, на васпитавању народне омладине, те полуге среће државнога живота. Ох, та мисао та треба. да усхићава свакога правога родољуба и патриоту!

Јесте, али као што напред рекох, има људи, који би желели да буду нешто друго а не учитељи, али их прилике нагнају у учитељство. Е, па шта сад може такав човек да учини; Он не воли учитељски позив, примио га је се по нужди и преко своје воље; ради ће, може бити, алиће његов рад свакад бити без плода, јер нема најглавнијих побуда за успешан рад, а то је љубав и одушевљење. „Љубав учитељева треба да се вије око душе детиње, као оно бршљан око бора». — Сваки искрени пријатељ народне просвете пожели ће, да оваках људи буде што је могуће мање у учитељству. |

Према свему, што је довде речено, излази као најглавније ово: да онај, но хоће да буде учитељ, мора да је како физички тако и умно потпуно здрав, треба да има природне склоности и праве љубави за учитељсним позивом; треба да је прави патриота и да је одушевљен за омладину. Ну све ово, па опет је непотпуно: да овакав човек буде учитељ, мора да је за то специјално спреман.

Предмет, на ком учитељ ради јесте човен. Човек се састоји из тела џ духа: а учитељ има у подједнакој мери настојавати да се тело и дух у сугласности развијају. Да бито могао успешно радити, треба да добро познаје законе телеснога и духовнога развитка човекова; а то ће знати кад проучи Антропологију, чији јеједан део и Психологија. Учитељ спрема,

»