Učitelj

ДЕЧЈА ОСЕЋАЊА У ПРВИМ ГОДИНАМА ЖИВОТА 831

не сме чинити пред децом, јер ће им постати смешан и досадан, као што оно Жан-Жак Русо прича како је учио двоје деце, од којих је једно било несташно и непослушно: „Да бих га — вели — умирио, ја сам по некад плакао, те да бих изазвао код њега сажаљење, али сам видео, да се он баш онда највише радује. Он је био мудрац а ја дете“. — Што је учитељ стрпељивији, то је и за њега самога боље, јер иначе се много секира, од чега је неминовна последица — болест, која опет за собом, често пута, води смрт. Па и других рђавих последица има од нестрпљења, као: у љутини ће учитељ, често пута, да бије децу, за шта се после каје, али је доцкан; отуда је оно: „Љутина је бржа од разума“. Зато учитељ треба увек да се претрпи мало, док љутина не прође. „ Грпен-спасен,“.

_в, Не ваља онај учитељ, који данас нешто забрани ученицима, а сутра им то исто опрашта; обећава много а даје мало или ништа; прети много, извршује мало. Овде се види нестаљлност и недоследност учитељева.

г. Учитељ треба да је уредан и умерен у свему, како ће деци служити за пример; ово му се најбоље може видети у вршењу своје учитељске дужности.

д. Учитељ треба да је поштен и побожак, па ће само тако моћи деци бити пример и развијати им морално-религијозна осећања.

ђ. Поврх свега, учитељ треба да је искрени родољуб и прави при: атељ народа и омладине. Без оваких учитеља не може бити никаква ствар тога и трајнога напретка у држави у ма ком погледу.

1. Маја 1893. год.

у Београду. Написао

Милосав П. Радишић кандидат учитељски.

ест:

ДЕЧЈА ОСЕЋАЊА У ПРВИМ ГОДИНАМА ЖИВОТА“

Од | м. М. Ламге-а Дете у почетку има само два осећања, = задовољства и незадо-

вољства, која зависе од ситости, глади и умора. Оно нема у почетку ни стида, ни љубави, ни гњева, нити каквах других сложенијих емоција (трајних јачих осећања) Ошшцте осећање задовољектва изражава новорођенче широко отвораним очима и умереним лучењем сузних жлезда од чега очи добијају велику сајајност. Незадовољство се пак изражава скдапањем очних капака, а за тим плачем. Ну, у почетку плач не прате сузе. Деца до три

% Из журнала «Рускал Школа» за 1891 г.