Učitelj

686 МЕТОЛДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

тање наштампаниг речи на географским картама. Срество земљописне наставе у нашој је школи претворено у циљ.

Врло је потребна била ова напомена и с тога, што велика маса учитеља никако и не ради на томе, нити то сматра за циљ, да ученик створи слику у свој свести о земљи, коју учи, па им је и чудновато и криво, кад се ученици на испиту питају без карте. Неки, који су нешто научили, али нису нимало разумели, шта је очигледност у настави, чак мисле. да је то ме ханизам, кад се ђак на испиту пита ма о чему без карте.

У осталом ми ћемо видети доцније, да су се и у другим наставним предметима многе ствари, које су срество наставно за дотични предмет, претвориле у циљ.

„ивотописи. — Као исторћска грађа, уз Земљопис у овоме разраду узето је неколико животописа најзнатнијих личности из првог и другог устанка.

Циљ је овим животописима двојак: 1) да се у омладине развијају човечанске и националне врлине, а особито развијање. националног осећања и свести, националног поноса и 2) да «се ученици припреме за разумевање њ учење Историје свога народа. То двоје, дакле, треба да се нарочито истиче и развија при предавању свакога животописа. Све остало, што спада у животопис једне таке личности, само је срество за усађивање и развијање овога двога. Али, у врло млого школа не ехваћа се. значење и циљ ових животописа правилно, те се и не предаје како ваља.

Најглавнија погрешка, која се чини при предавању овога. дела, потиче отуда, што се животописи износе и уче без икаке тенденције. У млогим је школама то само једна прича. без икаког коментара ч поуке, те се онда, наравно, у омладине нимало не развија оно, рад чега се ови животописи уче. Уз то се још употребљују и млоги апстрактни појмови без објашњења конкретним примерима, те ву понеке ствари неразумљиве за ученике, а они их науче и говоре напамет. И у књигама, којима, се ученици и учитељи служе, налази се погрешака и једне и друге врсте. А већ да има школа, у којима ученици, без икака. причања објашњавања учитељева, уче из књиге, а другче, где се цело учитељево предавање и рад у овоме предмету састоји у дословном понављању усмено онога и онако, што је и како. је у учебнику ђачком назштампано — то је неоспорна истина. која ће бити позната млогим учитељима.

Већ је у опште позната ствар, да се животописи предају“ у свези са земљописом, и да се животопис сваке поједине лич-