Učitelj

О два 1 О Л

боље њихов облик запамтио Али јеп то у новом (Чутуриловом) Буквару израђено у виду слика тако, да свака слика личи на слово, код кога је слика.

Прво му је предавање о слову о, а нормална му је ријеч: обруч.

Почетак предавања из очигледне наставе о обручу дијепо је извео, па је после прешао на то, да ђеци да појам о гласу 0 п наставља:

„Тикву је разбио о-б-р у-ч“,

Писац „Новог метода“ вели, да овај његов метод потпомаже саморадњу, а он сам раставља ријеч обруч на гласове, у мјесто да то раде ученици, По што је сам ту ријеч раставио на гласове: о-б-р-у-ч пита ђецу:. „Који је глас први у овој ријечир — Дакле ово није саморадња — нити се овијем путем потпомаже. Даље разлика, између гласа и слова изведена је добро..

Послије овога долази му новина та, што прави слово О од дрваца, Ђеца претурају по кесицама и траже полукруге; неки виче: „ево, ја сам нашао»; — други: „је ли ово господинер Није то но нађи мањи! — У школи се дигла вика и ларма и на пошљетку сама ђеца не могу то да. изврше без туће помоћи. И по што су ово мртво слово помоћу свога „господина“ начинила, прелази се на трећу радњу — цртање слова 0. |

Види се дакле, да ђеца, овђе све прежваћу, што им њихов „господин“ заповиједи и морају да науче од једном два знака о слову 0, што је без: сваке сумње теже за ђецу, него лп да науче један знак за један глас. А нема ни оне саморадње са којом се писац хвали, као што је има код рукописног почетног читања и писања, ког су ђеца у стању — писмене знакове — сама стварати. И код назови „Новог метода“ се мора. глас апстракцирати, као год што се појам гласа апстрахира код рукописног метода. читања. И пошто се апстракцијом да појам о неком гласу, нужно је да се тај глас означи неким символичним знаком, било рукописним или штам-

паним. А на сваки начин боље је оним знаком, што бу га у стању сами „ученици створити. - ~ :. Друго му је предавање: „Познавање гласа и слова к. Основна ријеч У кука (ту је и сликај,“ : - Ова је ријеч незгодна за слово к, јер касапске куке не личе на слово. К; опе су двокраке, али не као «. Па ни сеоске куке, о које сељаци зака- зињу на огњишту вериге, не диче на к, већ ни 2 (глагољ.) — И по што су ђеца скрстила руке, он раставља ријеч кука на гласове; кољу. ка, и пита: који је први глас у тој ријечи 2 Дакле опет сам раставља ријеч на гласове По што им рече, да ж личи на куке кантарске (или касапске бијаше), нареди им, да га праве од дрваца и не гледајући, да ли су ђеца довољно утврдила појам о гласу к. Опет сама ђеца не могу ништа сама да нађу, а још мање да праве, док им „господин“ не направи. Ларма се дигла велика, не могу да нађу она дрвца, што им требају. И по што ово свршише у ларми, почеше иртати исто слово. Учитељ им показује: „По -