Učitelj

812 __НАСТАВА_У ИСТОРИЈИ треба да. добије угдедније место међу другим предметима, него што је то било до сада.

Сем школе, ваља се старати, да се у народу развијају и негују врлине и на други начин. Ваљзло би настати, да се у свима општинама у Србији уреди вођење хроника, у које би се уписивала дела заслужних Људи, јавних добротвора, почасних грађана, изгинулих бораца, проналазача, и т. д. То би биле књиге с позлаћеним корицама. Ув ово, ваља подићи нарочите почасне тремове поред цркава, у општинским судницама, у скупштинама и другим јавним зградама. У њима би се чували ликови, и у нарочите плоче урезивала имена златним словима оних општинара или држављана који су се одликовали ма у чему доброме. За имена јавних добротвора могу се подизати и табле споменице, а имена бораца, палих у борби с непријатељем, могла би се урезивати и у дирецима црквених врата. Требало би, да се, у овом обзиру, угледамо на друге образоване народе, у којих се овако давно чини. Тиме се очигледно одаје пошта врлини ин пожртвовању, п свет се учи, да твори врлине,

Још нешто, па да завршим. — На небу јевропскоме гомилају се облаци, који наговешћују буру. Данашње политичке прилике у Јевропи не могу остати дуго овакве, какве су. Скупи и прескупи мир води Јевропу у сусрет крвавоме рату, којим ће се пречистити данашњи односи међу на- | родима, који су у многоме ненормални. У данима тога крвавога лома не може ни Србија остати мирна. Сем тога, ми имамо и своју националну идеју о уједињењу Српства. С тога треба да спремамо омладину за битку, која нам предстоји, и која се све већма примиче, како бисмо, у добу општега метежа, могли с мушком одважношћу стати на браник својих праведних захтева, и привести у дело заветну мисао своју. Васпитавањем и обуком омладине, школа треба да даје народу из године у годину, све нову н нову моралну снагу, те да се временом створи нараштај, срцем јуначан, а моралом богат, који ће Србију стално повести срећи п напретку. У тој служби настава у Историјп добија потпуни практички значај, И заузима одлично место међу наставним предметима, које јој п припада по праву.

Требало би, да упитељска скупштина ово питање изближе проучи, и да надлежнима поднесе нужне предлоге

Али, на крају краја, цела ова ствар у главноме зависи од кругова, који владају, којп треба да су непрекидно само у служби отаџбине п престола.

» Али, треба да се оствари ПШлатонов идеал, по коме, на вржу дрожаве, треба да су најмудрији и најбољи људи“. 15. Марта 1894 г. Београд. Лаза Ј. Обрадовић,

учитељ,