Učitelj

664 ПОЉОПРИВРЕДА И УЧИТЕЉ

Пре него што бисмо показали пут и начин којима би се ова намера могла извести, као и у колико би учитељ с успехом на овом пољу могао радити, у реду ће бити да бацимо ма и летимични поглед на остале државе и на улогу учитеља њихових коју они у овом послу имају.

Излишно би било набрајати поједине државе у којима учитељи раде по могућству на подизању народне привреде, јер нема данас државе у културној Европи у којој поред сеоских и градских школа не би постојале и школске баште. Одлично место у овом поглелу припада Шведској, која је прва код својих сеоских школа подигла баште. За њом сада нису ништа заостале: Виртембершка, Чешка, Француска, па мање више и остале европске државе. Свуда је учитељ, према месним приликама, обавезан занимати се овомил' оном врстом пољопривредних послова а најчешће градинарством и воћарством. Наша најближа сусетка, Хрватска, која је иначе у многим односима слична нама, већ од неколико година има добро уређене школске вртове. Учитељ је дужан бавити се воћарством и пчеларењем. а по могућству и свиларством. Школски над. приликом свог доласка прегледа и школски врт, па и о њему подноси извештај школ. управи. С успехом су веома задовољни сви пријатељи народног напретка. Највишом наредбом и у Босни се заводе школски вртови са сличном обавезом за учитеље. И силна Русија сматра учитеље за најподесније помагаче у извођењу пољопривредних рефорама, јер је министарство наредило, да се за време школског одмора позову учитељи на практичне пољопривредне курсеве. Све ово дакле, што су културне и у сваком погледну напредне државе увеле у живот а неке тек сада уводе, не може нама бити на одмет. Тај мали привредни посао који учитељ по другим земљама врши, лепо ће доликовати и нашем учитељу, јер се њиме уздиже народно благостање.