Učitelj

828 О МАГНЕТИЗМУ

Пажљивим избором деце може се постигнути нека једнакост у дечјем друштву, спречити појаве већих недостатака дечјих, осигурати приличност поступака и манира, правилност говора и тд. тако да по свој прилици, не може бити примера за подражавање рђавоме. Велимо — по свој прилици с тога, што се, у самој ствари, не може скупити већи или мањи број деце — ма она сва припадала вишим сталежима — без недостатака“ умне и морелне особине међуљудима не деле се према сталежима, а душевни квар, као што је познато, много чешће нагриза дечје душе из виших сталежа него из нижих. У самој ствари деца последњих бивају честитија, способнија и морално узвишенија од својих срећних другова из виших сталежа. 'Таким начином избор деце за друштвену игру, тежња за састављањем честита дечја друштва може постићи само спољне циљеве, — удаљити децу ружних манира, децу сиротињску, радничку итд., но не може

скупити душевно богату и чисту Децу. Међутим, једначитост дечјег друштва мора ослабити васпитну снагу друштвене Дечје игре.

Друштвена игра с тога је и важна, по томе је и лепа, што води дете у право друштво, које се састоји из најразноврснијих елемената, у круг лица различита положаја, образовања, стања, интереса, основна васпитања и т. д. У такву друштву дете живи пуним животом: оно улази у такову гомилу, у којој ће позније и само радити, показивати своје подобности. У стицају различних умова, карактера, положаја и стања деца ће се развити и „шлифовати,“ испољиће се њихове слабије и јаче особине, на које могу обратити пажњу родитељи и васпитачи. |Пто је околина разноврснија, тим више се побуђује дезји ум и срце, више је средстава за развиће. У слободно састављеном дечјем друштву сваки ће друштвени слој, свако занимање имати своје мале представнике, који ће собом донети сву ону васпитну снагу, све нарочите поступке и особине, којима се искључиво одликује један или друштвени сталеж. Играјући се, утичући у игри узајамно једно на друго, деца ће у слободно састављену друштву примати У себе најразноврсније утиске, упознавати се с најразличнијим странама живота и професија, с разним степенима образовања, разним породичним стањем; укратко, пригрлиће их живот у целој различности својих утисака, дохватиће их у своје моћне руке. А то баш и јесте оно што је важно, у томе се, пре свега, и састоји васпитни значај дечје друштвене игре.

_Ну, а шта ћемо с могућношћу заразе у тако слободном дечјем друштву; На децу свагда треба мотрити и чувати их, —