Učitelj

348 РУЧНИ РАД У МУШКОЈ осн. школи

предлот, који није у стању да убеди другога о својој потреби пропао је

Данас је у изгледу, да ова мисао све више и више задобија поље у педагошкој књижевности, а мисао о потреби увођења истог све више и више хвата корен у маси учитеља.

После предлога г. Валтровића, писало се мало по политичким новинама, па се заћутало, као што се и о свачем у нас брзо заћути. Тек се од 1886 г. почео живљи претрес у нашој штампи да води о овој ствари, када изиће књига „Ручни раду мушкој школи — сувремено педагошко питање од Срет. М. Аџтћа. Године 1887 у „Отаџбини“ излази читав низ чланака о ручним раду. опет од г. Срешена Аџића а тако истоу „Просветном Гласснику“ од г. Пере Марковића. Пета учитељска скупштина (1888 г.) по предлогу г. 4. Пушниковића доноси резолуцију, која јој служи на част. Та резолуција гласи : „Учитељска скупштина мисли, да данашња осн. шк. не спрема децу за практички живот, сем осталога и за то, што се слабо брине о томе, да деци отвара вољу за рад и да развија њихове телесне моћи. За то учитељска скупштина мисли, да би требало радити на томе, да се што преиу наше мушке основне школе уведе ручни рад, те да се деца још из малена привикавају раду и постепено спремају за будуће вредне, умешне и корисне раднике.) Одмах идуће године (1889) па шестој учитељској скупштини, ово је питање детаљено претресано. Садашњи професор београдске Учитељске Школе госп. Сретаа Аџић а тадашњи свршени студент педагошких наука, умољен од Главног Одбора Учит. Удружења, држао је предавање о ручном раду у основној школи.) Предавање је било изврсно. То се могло судити по оној затегнутој пажњи, који је код слушалаца трајала до краја предавања. Предавач је био донео чак и моделе, који се израђују у школским радионицама код других народа. Ко год је био на тој Учитељској Скупштини, уверен сам да је друкчији појам добио о ручном раду, него што га до онда имађаше. За такво одлично предавање Учитељска је Скупштина одликовала предавача изабравши га за свог почасног члана. То и такво предавање о ручном раду, створило је ред присталица и доцнијих поборника.

Ну поред свих тих присталица, као и противника, веома је мало писано у нашој педагошкој књижевности о ручном раду. Ти

5) Види „Учитељ“ за 1888 г. стр. 564. 2) „Учитељ“ ва 1890 год. ев. 1. стр. 1—43.