Učitelj

ДВАДЕСЕТПЕТОТОДИШЊИЦА 483

овоме радо придружује и један нов разлог Финансиски. Мисли се, да државу много мање стаје овако уређење него интернатско. А у данашњим нашим Финансиским приликама пред оваким разлогом ућути све.

Разгледајући издатке чињене у овој школи за време интернатскога живота у њој с издатке чињене доцније у екстернату, ми смо у главноме дошли до веома занимљива и важна ресултата: да интерњатски начин издржавања ученика није био ни мало скупљи од даназињега. екстерналискога, нити данолињи много јевтинији од онога. Разлика је само у томе, што данас има много више оних „о свом трошку“. Међу тим ово „о свом трошку“ значи: с послуживањем, док не добије благодејање. Ученици су наши сви синови сиротних родитеља и дошли су у ову школу с надом на државно благодејање. Ако ово не добију, или га изгубе, они се свакојако злопате докле га опет не добију, или не подлегну сиротињи. Од 100 наших ученика преко 50 је синова сељачких — земљораднички, а око 25 је малих трговаца и занатлија. Тек последња, најмања четвртина 0стаје на сва остала занимања, где долазе и служитељски, надничарски и удовички синови. Из овога ће свакоме јасно бити имаовно стање наших ученика и колико они могу да се издржавају „о свом трошку“.

ж

Занимаће вас, господо, да вас, ма и најкраће, упознам с ресултатима које је ова школа дала.

Наша је основна настава за ових 25 г. знатно коракнула напред. И по сведоџби странаца и по сведоџби доморадаца она, ма и у главноме стоји на ступњу сувременоме. И ово је неосиорна засљуга ове ликоле и оних фактора, који су делили у њој. Она је дакле у главном одговорила своме задалику.