Učitelj

(90. РУЧНИ РАД У МУШКОЈ оСН. ШКОЛИ

Алатке. У Француској, сваки ученик. добије своју тезгу и збирку. алатака. Кад се може да набави, то је најбоље. Али како. је алат веома окуп, то је у Аустрији овако набављено: За шест уче · ника набављене су 3 тезге, за 12, њих 8 тезага итд. Јер кад раде шест

ученика дешава се да троје не раде на тезги, код 12 опет 4 не ит д. Ова штедња у набавци алата мора. да се чини, јер за 6 ученика (без. тезге и стругарског банка) алат стаје 110—120 дин. за 12 уче _ника 220 а цена тезги у Бечу варира између 30--40 дин. у нас су оне и скупље.

___ Сади о материјалу.

· Материјал. Тражити од ученика да сами доносе материјал или новац за њ, веома је непрактично, једно што не уме ученик сам да одабере потребан материјал, а друго што је веома незгодно да деца доносе. новац, јер родитељи немају увек новаца. За то је најбоље

да школа набавља све и за све ученике. Нарочито треба обратити пажњу да је материјал добар. Од доброг материјала зависи и добар рад. За то и нећемо употребљавати стару грађу већ увек нову.

За сто модела из шведског слојда потребно је:

боровине 20 м. дужине 11,5 ем. ширине и 1,3 см. деб. јеловине ; 20 м. - 1695 " 9 боровине _ | 8 м. „ Кроа 5 5. ИО а брезовине или јове 10 м. пе ОК и н И јаворовине 'Тм. : #65. и Ом растовине 2 м. : ОН % Об

Од ове грађе 16 ученика могу да направе ето модела. И кад

· се све ово израчуна са ценом, тек онда се види колико је незна-

тан издатак. Ну ако у једном месту има више ове или оне грађе,

увек ће се узимати да се изради што год со може више предмета, од исте. |

Наставни локал. У Шведској су обично поред школа сазидане засебне радионице. Ну како је немогуће увек имати уза саму школу и засебну радионицу, то износим захтеве каква треба да буде радионица :

1) Радионица ће у првсм реду бити у једном дворишту са учионицом, али удаљена од учионица, да се лупом при раду неби узнемиривали они, који су у учионицама.

2) Облик радионице да је дужи а ужи четвороугао.

8) Да за сваког ученика има места за рад најмање 215 []м,. површине, -