Učitelj

О ОСНОВНОЈ ШКОЛИ У АМЕРИЦИ 759

јева, јављају им се као заштитници. Девојчице навикнуте на послушност и тачност, примером служе својим друговима. За време одмора, одвајају се ученици од ученица

Наставничко особље рекрутовано је из учитељица, — нарочито у нижим основ. школама. Интересна појава! Један најнапреднији народ, који је човечанству дао толико великих људи, узоритих карактера, одушевљених слободњака, васпитавају девојке и то младе девојке, јер америчке учитељице напуштају службу чим се удаду Разлог овој интересности нашли бисмо у америчкој практичности. Прво учитеља би скупље плаћали но учитељице, а друго, што људи имају много занимања и на другој страни. Насељеничкој, по природи богатој земљи, потребна је мушка снага и ум да експлоатише све оно што јој раскошна

природа нуди. Овако би и у Европи било, да су модерне европ. ске државе постале насељавањем.

Америчке учитељице су одличне васпитачице. Оне имају по 50 а некад и по 60 ђака. Ред је такав, да би се њиме могле. подичити многе европске школе. И ако је у извесним приликама допуштена и телесна казна, опет се са децом поступа лепо, чо_ вечно и интимно. Те готово дружевске односе са наставницима, ученици потпуно заслужују, својим одмереним понашањем.

Спрема наставничка не стоји баш најбоље. Велики број учитеља није се могао спремити за сразмерно кратко време. Њиове ваљане учитељске школе већ попуњују те осетне празнине. Кадар наставнички сваком годином је све бољи. У раду њихових учитељица има опет нечега што заслужује свачију пуну хвалу. Оне су спојиле француско одушевљење са америчком истрајношћу, те им рад даје доста добре резултате, Кад уз

ово двоје доцније дође и спрема, онда ће америчке школе давати резултате, који ће бити у сваком погледу сјајни.

У нижој основној школи (атадед зећооја ИЛИ реипагу сошзе) учење траје 4 године; у средњој основ. школи (еташаг сошзе)у Који одговара нашој вишо! осн. школи, траје опет 4 године. У вишој америчкој осн. школи учење траје 2 године.

Сеоске су школе неподељене. У њима нема оволике поступ. ности. Програм им је непрецизован, непотпун, Школска им година траје 5—6 месеци. Резултати су у њима веома неповољни. Оне су далеко заостале иза европских основ. школа. Једноликост

програма за сеоске школе, покушана је само у једној једитој америчкој држави.

Само још једну интересну новину. Сваког јутра скупљају се у селу сви ђаци из дотичне школе. Обично ту слушају пре-