Učitelj
1
СТОГОДИШЊИЦА 7 ЈОВАНА ГАВРИЛОВИЋА
2 ~ Тиме сам у главноме обележио обим српског школског музеја кога данас српско учитељство заснива. Разуме се, да све ово, што поменух, обухватало би не само школе у краљевини Србији, него и школе у свима покрајинама где живи наш народ. Из школа других народа прибираће се такође што се у обележеном обиму може прибавити, а поглавито оно, што је код других народа савршеније и боље, а што код нас није познато.
Ја сам, поштовани елушаоци, већ на крају свог говора. О свему овом и о школском музеју у опште, као што рекох, имало би да се говори и много више; али говорити више, било би потребно онда, кад би требало кога убеђивати да је таква установа, корисна и потребна, а то овде није нужно, јер, држим, нема никога, ко би спорио да ће школски музеј код нас попунити једну осетну празнину и помоћи напретку наших основних школа. Зато и не мислим о том дуже говорити. Не мислим дуже говорити и зато, што ова ствар и не тражи много говора. Она не тражи да се о њој много говори, него да се за њу много ради, да се ВАЛА на прибирању ствари потребних за овај музеј. -
Од заузимљивости и рада свих оних који љубе школу и просвету, а поглавито од заузимљивости и рада српских учитеља зависи, хоће ли ова установа, бити само једна Форма, без садржине, или ће бити у садашњости један јак мотор за већи напредак наших школа, а у будућности једна, светла, тачка на коју ће потомци наши прстом показивати и рећи: нека је хвала онима који нам сачуватше и оставише тај красан историјски материјал, у коме ми, гледајући прошлост, учимо се за садашњост и будућност.
А да ће српски учитељи ма у ком крају били, својски прихватити ову нову установу просветну, да ће је потпомагати и сви други пријатељи просвете, у то, мислим, сумњати не треба. Нарочито, држим, да ће ову установу прихватити учитељи краљевине Србије, поред осталога и зато, што је она заснована на дан стогодишњице добро-