Učitelj, 01. 01. 1897., S. 55

ПОР БОДА ВА ЊЕ 405

морао поделити прут, па да добијем трећину2 На три једнака. дела. Како ћемо, дакле, добити трећине од целина Кад поделимо целину на три једнака дела. — Колико трећина иде у једну целину“ Три. Колико трећина, треба за 2, 5, 8, 9, 12 целина“... Колико има целина у 9 трећина Три. А колико је целина у 12, 18, 27, 36 трећина 7

Ево вам овде од сва три прута по једно парче... Који је овс део2 Половина. А ово Трећина“ А ово трећег Четвртина... Да их сравнимо. Које је највеће а које најмање 7 Највећа је половина, < најмања четвртина. Кад ће, дакле, при дељењу целине бити деловг већи а кад мањи Што год се целика на више делова дели, деловг. бивају мањи, а што се на мање дели, делови бивају већи.

=

Напомена. Као што је овде дат појам о половини, трећини ко четвртини, тако исто дати појам о петини, шестини, десетини пт.д.

Б. Писање простих разломака — Бројитељ и именитељ.

Пазите! Шта је на првој шипци на овој рачунаљци“) То је целина. А на другојг Половина. На трећој“ „Трећина. Где су петине% На петој шипци. А десетине7 На десетој. Сад пазите! Шта су ово овде Четвртине. На колико је једнаких делова овде целина. раздељена7 На четири. Ево да напишем то на табли: 4. Ево ја ђу да узмем нешто од ових четвртина... Колико сам узео Узели сте две. Хајде и то на такли да означим: 3. (Ово 9 овзначујем иза 4, овако: 4. 8.). Колико сам четвртина узео Узели сте две четвртине 7 Где сам то записао На табли. Кад би неко сад дошао у школу па погледао оно што сам написао, би ли знао да је оно две четвртине; Не би. Како би он то читао Читао би два и четири. Е онда да вам кажем како се то пише, па да се зна да је две четвртине. На колико је делова целина овде раздељена7 На четири. То ћу да напишем: 4. А колико сам ја делова узеог Два. И то ћу да напишем,

али озго. поврх 4, овако: и још ћу између два и четири да ста-

2

4 Њ ~.

7 Ово је две четвртоне. Сад

да напишемо друго. На колико је делова овде целина раздељена # На шест. Како се зове сваки део Зове се шестина. Колико сам ше-

вим једну црту, па ће бити овако:

#) Ако у школи не буде рачунаљке за разломке, може се послужити разним средствима, који ће престављати разне делове.

,