Učitelj
304 ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ
свију суровости и ако се око и ухо не учине неприступним према свему непристојноме. У моралном васпитању није племенит говор за потцењивање. Да би и децу навикли на исти, мора се пре свега учитељ сам тако изражавати, како би изишао пред најстрожијег судију. Истина, у љутини и узбуђености измакну му се по неке речи, које у мирном душ. расположењу не би употребио и за које је овог или оног ученика већ раније покудио. Ну учитељ мора себе обуздавати; он сме корити, али не и грдити (псовати). Грдње никад не поправљају, већ стварају још веће зло. Тичу ли се детета, које је пуно нежних осећања, то ће га оне најпре дубоко увредити, а после чешћим понављањем оно ће на њих навићи и учитељ је и противу своје воље, својом кривицом, потиснуо дете за један корак даље к суровости. Ако те — ружне — речи напротив погоде дете, које је такве чешће слушало, то оно, у најбољем случају, ништа особито о њима не помишља, али се појачава у навици да их употребљава. Буде ли ко са стране на такве непристојне речи скренуо пажњу детету, то ће се оно ревносно позвати на
"Факат, да и његов учигељ исте употребљава. Ружан се суд мора чути о
оном учитељу, који у тренутку узбуђења не измери своје речи. Наш властити углед и добро нашег ученика дакле захтевају, да не употребљавамо погрдне речи, а код строжијег владања собом (себеограничења) можемо их лако уклонити. — :
Хигијена душе у школи. (У немачком недељном медиц. листу из- | носи Д-р. М. Бран резултате свију досада чињених посматрања и испитивања о многостручним шкодљивим узроцима, који проузрокују умор, а (у тим и преоптерећеност дечјег духа у шкољи и предлаже ово: !. Дужина школ. часа не сме бити већа од 20——25 минута за децу ОА 6—9 година; у доба од 9—12 год. 830—35 минута, а за старије 40—50 минута. — 2. Дужина одмора управља се према дужини школ. часа. Начело је, да је опорављење не у промени занимања, већ у одмору. После сваког часа мора наступити одмор. 3. Број часова у једном дану треба за децу од шесте до девете године да се попне од два на три, од девете до дванаесте год. да пређе од три на четири часа, а од дванаесте поступно од четири на пет часова. Часови треба да следују један за другим. На тај начин после подне. нема предавања. — 4. Код распореда предмета треба у распореду часова. на то пазити, да се поред педагошких назора има у виду и ступањ заморавања, које поједини ваставни предмети цроизводе. Предмети, који много заморавају (рачун математика), долазе у Почетку ; за њима долазе језици, па историја, географија, природне науке, технички предмети, а напосле телесна веџбања, која никад не треба да буду између часова. Распоред настав. плана у појединостима је ствар педагога, — Као доба, кад треба деца да пођу у школу корисно је означити седму годину. — 6. Подела, ученика по способностима за рад јесте нуждан услов наставе, која се обазире на здравствену страну. 'елесно слабе, душевно неспособне и нервози наклоњене треба обучавати засебно у мањем одељењу. — 8. Безусаовно _ је нужно поставити за школске лекаре оне, који имају психолошког искуства. — ,
РАЗЛИЧНОСТИ Слава Пољопривреднога Друштва. На дан св. Краља Милутина, 30.
· октобра, за успомену на прве дане друштвенога постанка, српско пољопри-
вредно друштво прославило је црви пут славу у своме дому до министарства